5 клас ДИСТАНЦІЙНЕ українська література

 ЕЛЕКТРОННА ВЕРСІЯ ПІДРУЧНИКА

https://pidruchnyk.com.ua/1682-5_ukrlit_arhupova.html

Саме цей підручник стане вірним супутником під час нашої з вами  мандрівки у світ прекрасного, світ високого мистецтва слова. Він допоможе нам зустрітися з відомими письменниками, познайомитися з цікавими персонажами, зробити нові відкриття в царині теорії літератури. На вас чекають прозові й поетичні історії про хоробрих і полохливих, веселих і сумних, кумедних і страшних, реальних і фантастичних героїв.  

ПОКЛИКАННЯ НА ВІДЕОЗУСТРІЧ у Google Meet

meet.google.com/yvj-jdkx-nuf

Добрий день, дорогі п’ятикласники! Для вас освітній процес з 01.09.2023 буде  організовано за дистанційною формою навчання. Ви будете більше працювати самостійно. Сподіваюся, що цей період швидко промайне і ми знову зустрінемося в школі !!! 


01.-12.04.2024

Теми уроків. Володимир Винниченко.  Оповідання «Федько-халамидник». Самореалізація підлітків. Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками. Добро і зло. Благородство і підлість у творі. Федько як особистість. Характеристика персонажів твору.

ВИКОНАТИ ТЕСТОВУ РОБОТУ (покликання дам 08 квітня)

ЧИТАТИ оповідання (ел. підручник ст. 192-203)

або СЛУХАТИ АУДІОКНИГУ

https://www.google.com/search?q=%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%80+%D0%92%D0%B8%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.+%D0%9E%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%C2%AB%D0%A4%D0%B5%D0%B4%D1%8C%D0%BA%D0%BE-%D1%85%D0%B0%D0%BB%D0%B0%D0%BC%D0%B8%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D0%BA%C2%BB.&rlz=1C1SQJL_ruUA864UA864&oq=%D0%92%D0%BE




Тема: показ люблячого, ніжного, відкритого серця дитини (Федько), яке протиставляється жорстокості дорослих, потворному і злочинному суспільству, яке калічить маленькі життя і маленькі душі.
Ідея: возвеличення чесності, незрадливості, почуття власної гідності, винахідливості (Федько) і водночас засудження бешкетливості, схильності до нерозважливих вчинків, показної вихованості, манірності, лицемірства, егоїзму (Толя).

Жанр: соціально-побутове оповідання.

Проблематика

  • любов і ненависть;
  • порядність і лицемірство;
  • добро і зло;
  • моральний вибір (між цілісним благородним моральним світом бідняцької дитини і підступною, хитрою, егоїстично-дворушницькою поведінкою малолітнього «панича-негідника»).

Висновок:

Федько і Толя – дві різні людини.
- Що говорять про Федька? (Розбишака-халамидник, босявка, сибіряка, пробий голова, шибеник, ірод, ловкий хлопчик, молодець.)
- Що говорять про Толю? (Дитина ніжна, делікатна, смирна.)
- Що побачили за масками?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати невелику розповідь за темою "Чи хотів би я мати такого друга, як Федько?" У цій письмовій роботі висловіть свої міркування не лише про Винниченкового героя, а й подумайте над тим, що важать дружба і друзі у вашому житті.



18-21.03.2024

Теми уроків. Євген Гуцало. Оповідання «Лось». Актуальність теми протистояння добра і зла в сучасному світі. Співчуття, милосердя ‒ шлях до перемоги добра.

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО.  

https://www.youtube.com/watch?v=J1pDscpevYw



Сьогодні ми з вами розглянули ще один твір з української літератури, який учить нас добра, співчутливості, людяності, застерігає від черствості, нахабства, егоїзму. І хай залишає по собі це оповідання доволі суперечливі почуття (і біль,і жаль, і гнів, і щиру приязнь, і співчуття, і дружнє ставлення), але все ж таки зумів автор досягти найголовнішого – не дати прорости байдужості в серцях юних читачів. Цінуйте, любіть, бережіть світ довкола себе, учіться бачити красу в кожній дрібничці, а побачивши, не займайте, не руште, адже створена ця краса для всіх, якщо ви будете дотримуватись головних правил життя, ТО ВСЕ БУДЕ ДОБРЕ!

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Прочитати оповідання «Лось». Підручник ст. 181-189

2. Написати продовження оповідання від імені хлопчиків (до 10 речень).




05.-08.02.2024

Теми уроків.  Історичне минуле в художніх творах. Літописні оповіді. Казкові й історичні мотиви літописних сюжетів. Значення літописів для нащадків. Літопис «Повість минулих літ» (загальне ознайомлення).

Літописні оповіді: «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», «Святослав укладає мир з греками…».

1. ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО.  Літопис «Повість минулих літ»

https://www.google.com/search?sca_esv=8cd01c0eb9e4bd98&rlz=1C1SQJL_ruUA864UA864&sxsrf=ACQVn0_MaPNjoH_EAp85sRdHfKwW5HZ

2. РОБОТА з ПІДРУЧНИКОМ

Читати стор. 151-156

3. ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО.  Літописна оповідь: «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь»

https://www.google.com/search?q=%D0%9B%D1%96%D1%82%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BD%D1%96+%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B4%D1%96%3A+%C2%AB%D0%A2%D1%80%D0%B8+%D0%B1%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B8+%E2%80%93+%D0%9A%D0%B8%D0%B9%2C+%D0%A9%D0%B5%D0%BA%2C+%D0%A5%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%B2+%D1%96+%D1%81%D0%B5%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0+%D1%97%D1%85%D0%BD%D1%8F+%D0%9B%D0%B8%D0%B1%D1%96%D0%B4%D1%8C%C2%BB%2C&rlz=1C


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

ПИСЬМОВО. Дати відповіді на запитання

1. Як називаються найперші рукописні книги? 

          2. Ким і де вони створювалися?

3. Як називався перший літопис?

4. Хто був автором його? 

5. Якою мовою написаний твір? 

6. Літопис розпочинається розповіддю про... 

7. В скільки років Нестор став монахом Києво-Печерського монастиря? 

8. Основна ідея твору? 

9. Чому „Повість минулих літ не лише важлива історична памятка нашої давнини, а й літературна? (тому що в ній знайдемо художні описи, легендарні оповіді, казкові елементи, прислівя, приказки).



29.01-01.02.2024

Тема уроку. Контрольна робота. Тарас Шевченко. Павло Тичина. Євген Гуцало.


Робота з тестом на платформі "На Урок". Покликання на тест

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4954780



22-25.01.2024

Теми уроків. 

Павло Тичина. «Гаї шумлять…». «Не бував ти у наших краях!». Художні описи природи як вияв патріотичних почуттів автора. Мелодійність віршів Павла Тичини.

Євген Гуцало. «Зірка». «Журавлі високі пролітають…». Виразне читання поезії.

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО.  Павло Тичина.

https://www.google.com/search?q=%D0%9F%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%BE+%D0%A2%D0%B8%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B0.+%C2%AB%D0%93%D0%B0%D1%97+%D1%88%D1%83%D0%BC%D0%BB%D1%8F%D1%82%D1%8C%E2%80%A6%C2%BB.+%C2%AB%D0%9D%D0%B5+%D0%B1%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%B2+%D1%82%D0%B8+%D1%83+%D0%BD%D0%B0%D1%88%D0%B8%D1%85+%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%8F%D1%85!%C2%BB.&rlz=1C1SQJL_ruUA864UA864&oq=

“Гаї шумлять”: образи

Зорові: гаї, хмарки, небо, дзвін, ниви, ластівка, трави, річка, небокрай.

Слухові: співаю, шепіт трав, музика.

Образи      Художні засоби, приклади

Гаї, гай     Шумлять; мріє над річкою (метафора)

Хмарки     Біжать (метафора)

Дзвін         гуде, думки пряде — Над нивами (метафора)

Ниви         Ниви-приливи (метафора)

Трави        Тихий шепіт трав голублячий (епітети з метафорою)

Небо Неба край — як золото (порівняння)

Ріка  Горить-тремтить ріка, як музика (метафора з порівнянням)

Автор (ліричний герой)  Я йду, іду — зворушений (епітет)

Надзвичайно поетична картина природи змальована у вірші П.Тичини “Гаї шумлять”. Твір сповнений світла, радості, повноти життя.

І на завершення – завжди вражаюча картина сонця, що заходить над рікою, залишаючи на воді золоту доріжку та свої відблиски, Ніби розколовся навпіл сонячний диск-одна частинка у небі, а друга-на тихій гладіні води. Це сонячне золото заповнює душу, спонукає до творення краси й добра.

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО  Євген Гуцало.

https://www.google.com/search?sca_esv=600253289&rlz=1C1SQJL_ruUA864UA864&sxsrf=ACQVn0_zyT8wI_sOPuzmpQTLCdr05v-pnw:17058592


ПИСЬМОВО  Євген Гуцало. «Зірка».

Жанр: пейзажна лірика.

Тема: зображення зіркової ходи небосхилом.

Основна думка: демонстрування краси срібної зірки та нічної природи рідної батьківщини.

персоніфікація – Із коромислом по воду аж до моря зірка ходить;  зірка йде по воду, весело сміється, зірка йде з водою.

епітети – срібні руки, чисте срібло,  заквітчану у місяць, срібна Україна

метафори – срібло з відер ллється, заквітчана у місяць Україна.

повтори: зірка йде, ллється срібло.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник стор.132, 136-137 (виразно читати поезії) 

ПИСЬМОВО   стор.135, завдання 4 та 8



15-18.01.2024

Тема уроку. Лірика. Види лірики. Ліричний твір. Ліричний герой / героїня. Тарас Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе…», «Садок вишневий коло хати…» Відтворення краси рідного краю засобами образної мови (метафора, епітет, персоніфікація).

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.google.com/search?q=%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.+%C2%AB%D0%97%D0%B0+%D1%81%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%D0%BC+%D1%85%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%BD%D1%8C%D0%BA%D0%B0+%D0%BF%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%B5%E2%80%A6%C2%BB%2C+%C2%AB%D0%A1%D0%B0%D0%B4%D0%BE%D0%BA+%D0%B2%D0%B8%D1%88%D0%BD%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D0%B9+%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%BE+%D1%85%D0%B0%D1%82%D0%B8%E2%80%A6%C2%BB&rlz=1C1SQJL_

Садок вишневий коло хати
Тема: зображення мальовничої української природи.

Ідея: замилування простим, природним ладом трудового життя з чергуванням праці і відпочинку.

Основна думка: Т. Шевченко звеличує красу українського народу.

Жанр: пейзажна лірика.

Колористичні символи (образи): «вишневий сад зелений і темнії ночі», «синє море», «червона калина», «зелені байраки», «небо блакитне».

 Сюжет: у творі «Садок вишневий коло хати» відтворено картину весняного вечора в українському селі. Прості, зримі, пластичні образи постають із народно-естетичних і морально-естетичних уявлень. Сила емоційного впливу твору — в природності й рельєфності малюнку, у його світлому настрої. У вірші відобразилась мрія поета про щасливе, гармонійне життя. Ця мрія різко контрастувала з дійсністю, у якій поет-в’язень створював свою поезію. Перед нами постає побутова картина українського села: «…Вечір… Закінчився робочий день, повертається з поля плугатарі, ідуть співаючи дівчата, біля хати зібралась на вечерю сім’я. Непомітно надходить ніч.

Все завмирає, тільки чути голоси дівчат, Та невтомного соловейка. Затихло все, тільки дівчата, та соловейко не затих».

За сонцем хмаронька пливе

Символ (грец. «знак») — умовне позначення якого-небудь предмета, поняття або явища; художній образ, що умовно відтворює усталену думку, ідею, почуття. В українських віршах наявні традиційні уснопоетичні народні символи: сонце, місяць, зіроньки, човен, терен, верба, весна та ін.

Символ сонця — уособлення тепла, світла й радості.

Туман — темряви, небезпеки.

Тема: змалювання вечірньої пори та очікування нового дня.

Ідея: туга за рідним краєм, його чарівною природою.

Основна думка: батьківщина — рідна домівка.

Жанр: пейзажна лірика.

ПИСЬМОВО. Переписати табличку в зошит

 

Художні засоби

 

«Садок вишневий

коло хати»

 

«За сонцем хмаронька пливе»

1. Метафора

Хрущі гудуть,

зіронька встає,

соловейко не дає

серце одпочине, туман оповиє душу, хмаронька пливе, поли розстилає, сонце спатоньки зове, серце заговорить, розстилає туман

2. Епітети

Садок вишневий,

вечірня зіронька,

маленькі діточки

синє море, хмаронька рожева, туман сивий, тьма німа, червоні поли, рожева пелена, мала година

3. Порівняння

 

 

мов мати дитину, неначе ворог, мов

матері діти

Творча робота. Доповни прислів’я.

Шевченко для людей ………

Шевченко Тарас наче………….

Шевченків «Кобзар» - то для народу………

Шевченкові твори сяють , мов……..

Хто Шевченка прочитав,………….

Шанує Шевченка Україна, як ………………


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 Вивчити напамять одну з поезій Т.Шевченка




18.12.2023

Тема уроку. Олександр Олесь. Казка-п’єса «Микита Кожум’яка».  Виокремлення в ній найнапруженіших епізодів.

Робота з тестом на платформі "На Урок". Покликання на тест

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6579499

ПИСЬМОВО.

Переписати в зошит визначення «ДРАМА»




ПИСЬМОВО. Сенкан (зразок переписати в зошит).

Микита Кожум’яка.

Мовчазний, кремезний.

Працює, бореться, перемагає.

Оборонець рідного народу, Києва.

Змієборець.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

ПИСЬМОВО. Виконати тестові завдання.

     1.  Микита Кожум‘яка - це 

А) князь сусіднього князівства

Б) київський богатир 

В) розбійник-розбишака

Г) джура Змія

2.     У якому місті відбуваються події твору?

А) Смоленську

Б) Львові 

В) Києві

Г) Новгороді

3.     Що стало основою для написання твору ?

А) Розповіді дідуся

Б) Літописні оповіді

 В) Сюжет однойменної народної казки

 Г) Сюжет твору іншого автора

 

4. Хто з героїв твору "Микита Кожум'яка" промовив такі слова: "Хто не бореться, той раб!"?

А) Микита   

Б) воєвода

В) князь

5. Укажіть, як закінчується драма-казка Олександра Олеся “Микита Кожум’яка”: 

А) поєдинок Микити зі Змієм

Б) поразкою Микити

В) уславлення Микити-переможця

Г) смертю Змія




11-14.12.2023

АСИНХРОННО

Тема уроку. Казка-п’єса як різновид драматичного твору. Зміст та художні особливості казки. Олександр Олесь. Казка-п’єса «Микита Кожум’яка».

ПИСЬМОВО. Дати відповіді на запитання.

1. Чому люди любили Лоскотона, не любили Плаксія?

2. Доведіть, що "Цар Плаксій та Лоскотон" є казкою.



«Микита Кожум’яка» сюжет та композиція твору

Зав’язка: Змій бажає отримати князівну в якості викупу.

Розвиток дій: воєводи радяться і Микита Кожум’яка вирішує битися зі Змієм.

Кульмінація: Змій викрадає Князівну. Микита бореться зі Змієм.

Розв’язка: Микита перемагає Змія та рятує Князівну.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати казку-п’єсу Олександра Олеся «Микита Кожум’яка»

Електронний підручник стор. 109-122



07.12.2023

Тема уроку. В. Симоненко. Цар Плаксій таЛоскотон. Цікава сторінка з життя митця. Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична і оптимістична)

Тема: зображення казково царства, що панує сум, сльози, жорстокість, насилля, гноблення простого люду і тієї сили (Лоскотон), яка протистоїть цьому, бореться за радість, волю, щастя та перемагає сили зла.

Основна думка твору: засудження лицемірства, будь – якого гноблення, приниження, рабства, уславлення мужності, героїзму ватажків із народу, які можуть очолювати боротьбу за щастя в рідному краї.

Завдання 1 (письмово). Продовжити речення «Якби я був Лоскотоном, то я б...».

Завдання 2 (усно). Повторення основних відомостей з теорії літератури

 - Доведіть, що “Цар Плаксій та Лоскотон” є казкою.

 

(Казка – від слова “казати”. В основу покладено вигадані, фантастичні події.

Починається словами:  “Там, де гори і долини”.

Властиві триразові повтори: 3 сини, 3 дочки.

Засуджується жадібність, бездушність, жорстокість, тупість і, навпаки,

       прославляється працьовитість, чесність, мудрість, сміливість, доброта

 Добро перемагає зло.

-  Як називаються  казки, складені  письменникам? (літературними)

 - Якою мовою написана казка “Цар Плаксій та Лоскотон”: прозовою чи  

          віршованою?

 

  Довідка: Віршована мова – це мова розмірена, ритмічно організована, у ній впорядковано чергуються наголошені і ненаголошені склади, що й створює ритмічність.

  Рима  (гр.– ритм, такт) – співзвучність закінчень слів у віршових рядках, яка охоплює останній  наголошений голосний і наступні з ним звуки.



ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Електронний підручник. Завдання 7-8, 11 стор.107





27.11.2023

Тема уроку. Урок виразного читання фрагментів казки «Мавка Вербинка». Добро і зло в казці.

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.youtube.com/watch?v=WP0VIW3jCUI&ab_channel=%D0%A4%D1%96%D0%BB%D0%BE%D0%BB%D0%

Перевірка домашнього завдання.

Робота з тестом на платформі "На Урок". Покликання на тест

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9409547





Прочитати уривок від слів ...Вербинка знала, що він — добрий...

до слів... підштовхує їх до вбивства безневинних створінь.

Аргументуйте свою думку, прочитавши уривок. А як ви думаєте?


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати казку В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон.

Електронний підручник стор. 102-105




20-23.11.2023

СИНХРОННО

Тема уроку. Образи фантастичних істот у казках. Дійові особи та побудова казки. Василь Королів-Старий. Казка «Мавка Вербинка». 



Словник казкових героїв.

1) Водяник — злий дух (зображуваний у фольклорі як дід із сивою бородою), що

живе в озерах, річках тощо і приносить людям нещастя.

2) Лісовик — той, що живе в лісі.

3) Мавка — казкова лісова істота в образі чарівної голої дівчини з довгим

розпущеним волоссям.

1. Бинда — стрічка.

2. Вискусовують — тут: ховаються, уникають.

 

Бесіда за змістом казки

Моя домівка — ліс густий,

А все, що в нім, — моя сім'я;

Вовки, лисиці, Хух малий,

Коза, куріпки і змія,

А відгадаєте, хто я?

Прочитавши акровірш, саме про неї, Мавку, ми і почнемо розмову. Якою постаєМавка Вербинка перед вами?

 

1. Про яких Мавок ще згадує у казці письменник?

2. Про яких казкових персонажів йдеться у казці?

3.  Що зробила Мавка, угледівши мисливців?

4.  Прочитати цитати до характеристики Лісовика.

5.  Що трапилося із Зайчиком?

6. Чим допомогла Зайчикові Мавка?

7. Як урятувалася кізонька Вербинка?

 

Завдання: відтворити літературний портрет Мавки за допомогою опорних слів.

Очі: «...темні очі, що були, як фіалки або фіалова тінь...».

Волосся: «...її довге темно-синє волосся, що відблискувало, як гайвороняче

крило...»..

Руки: «...ніжні, білі,як лілеї,..».

Голосок: «...неначе задзвонили навколо сині дзвіночки...», «..ніжний...».

Прочитати уривок від слів ...Вербинка знала, що він — добрий...

до слів...підштовхує їх до вбивства безневинних створінь.

Аргументуйте свою думку, прочитавши уривок. А як ви думаєте?

8.  Кому допоміг лісник?

9.  Як наказав вовків лісник?

10. Тож якою постала Мавка у казці «Мавка Вербинка»?

Портрет Мавки. «Незвичайно гарна дівчина з темними очима, як фіалки; довге темно-синє волосся, що виблискувало, як гайвороняче крило, довгі світло-зелені шати, ніжні, білі, як лілеї, руки і голос, неначе задзвонили навколо сині дзвіночки».

Авторська характеристика: добралагіднадбайливатурботливатовариськанебайдужавірнасміливавідважна

Вправа «Асоціативна сітка». Записати по одній асоціації до кожної літери слова «Мавка»

М – мила

А –

В –

К –

А –


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

1. Прочитати казку «Мавка Вербинка».

АУДІОКАЗКА

https://www.youtube.com/watch?v=W8P1usYIPl4

Електронний підручник стор. 89-98

2. Лист до літературного героя. Написати листа до Мавки або лісника – персонажів казки «Мавка Вербинка»



13-16.11.2023

АСИНХРОННО

Тема уроку.  Іван Франко «Фарбований Лис». Особливості літературної казки, її відмінність від народної.

Робота з тестом на платформі "На Урок". Покликання на тест

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4296037




ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати казку «Яйце - райце».



06-09.11.2023

Тема уроку.  Казка «Ох». Зміст казки. Виразне читання фрагментів твору.

Сьогодні  ми поговоримо про працю та добро, адже  ці два поняття дуже  пов’язані  між собою. На прикладі головних героїв кахки «Ох» зрозуміємо,  хто з них втілює добро, а хто — зло, спобуємо довести, чи важлива  в  нашому житті  праця, адже вона  все може – за її допомогою перемагають труднощі, знаходять рішення проблем, які здавалися тупиками, досягають добробуту. Праця насправді творить, удосконалює людину, а людина – про це казали мислителі всіх часів – за своєю природою жадає вдосконалення.

 

А девізом нашого уроку будуть слова  Шалви  Амонашвілі, давайте прочитаємо їх разом.

«Незалежно від того, чекають від тебе добро чи не чекають –Твори добро.

Незалежно від того, помітять твоє добро чи не помітять –Твори добро.

Незалежно від того, приймають твоє добри чи відкидають –Твори добро.

Незалежно від того, чим будуть платить тобі за добро: добром чи злом –Твори добро.

Твори добро і ні у кого не питай дозволу, бо ніхто не може бути володарем твого добра».

Словникова робота

Добро – корисна справа, учинок.

Доброта – чутливість, стан душі людини, що спонукає творити добро.

Добро – одне з понять  моральної свідомості, учинок, що приносить людям щось корисне.


Характеристика дійових осіб.

Якими ви уявляєте зовнішність героїв казки? За якими деталями? (Зовнішність передається через мову та вчинки героїв казки: в уяві постають типові образи селян, пана, української дівчини)

Якими рисами характеру наділений  Ох, батько, син, царівна? Як про це сказано у тексті?


Герої

Зовнішність

Риси характеру

Вчинки

Ох

Батько

Син




ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати казку «Летючий корабель».


30.10-02.11.2023

Теми уроків. Казка «Про правду і кривду». Народне уявлення про добро і зло в цій казці.

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.google.com/search?q=%D0%9A%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D0%B0+%C2%AB%D0%9F%D1%80%D0%BE+%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B4%D1%83+%D1%96+%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%B4%D1%83%C2%BB.+%D0%9D%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%B5+%D1%83%D1%8F%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%BF%D1%80%D0%BE+%D0%B4%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%BE+%D1%96+%D0%B7%D0%BB%D0%BE+%D0%B2+%D1%86%D1%96%D0%B9+%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D1%86%D1%96.&rlz=1C1SQJL_ruUA864UA8

·        Словникова робота

Небіж – син брата чи сестри (племінник);

Піп – священник;

Гребля – споруда, що перегороджує річку;

Вгатити греблю – перегородити річку.

·        Бесіда за текстом казки з поступовим складанням таблиці

·        Як розпочинається казка? Прочитайте зачин.

·        Хто є головними героями казки? Яким життям вони жили?

·        До якого виду казок належить казка «Про правду і кривду»? Доведіть свою думку.

·        Про що засперечалися дядько та його небіж?

·        Чому багатий дядько впевнений у тому, що зараз правди немає, що скрізь панує кривда, а його небіж упевнений, що за правдою жити легше? Кого ви підтримуєте?

·        Як вирішили  розв’язати суперечку дядько з небожем? Як ви ставитеся до того, що дядько забрав у хлопця всю його худобу? Чи міг би він учинити якось інакше? Як би вчинили ви у даному випадку?

·        Чи здивували вас відповіді подорожніх?

·        Що є фантастичним у цьому творі, а що реальним( Фантастичним - зустріч із чортами, підслуховування їхньої розмови, а потім виконання всіх завдань, становлення небожа королем. Реальним – розмови з перехожими, бідність і багатство, суперечка.)

·        Чим хизувалися чорти? Чому вони робили лихо?

·        Як небіж допоміг людям? Яку винагороду він отримав?

·        Яке магічне число зустрічається у казці? (Три рази запитували, як краще жити; зустріли трьох чоловік; три чорти-слуги; три лиха для людей; три дерева; три підводи; царівна одужала через три дні.)

·        Які риси характеру хлопця ви б відзначили? (цитатна х.)

·        Яким, на вашу думку, був із хлопця король?

·        Розкажіть про другу зустріч небожа і дядька? Які риси характеру притаманні цим персонажам? (цитатна х.)

·        Чим закінчується казка? Чому з дядьком сталося нещастя?

·        Хто ж виявився правий у цій суперечці?


Ознаки казки

Ознаки казки

Приклади

Зачин і кінцівка

Жили колись-то 2 брати: один багатий, другий бідний

Казкові істоти

Чорти

Повтори слів

Ідуть, ідуть – зустрічається їм піп.

Чарівні предмети

-

Магічні числа

Тричі питають про правду і кривду (чоловік, пан, піп);

3 шкоди, які зробили чорти;

3 дерева для греблі; 3 підводи;

королівна за 3 дні одужала.

 

Наявність загадок, завдань, виконавши які герой досягає мети

1.     Загатив греблю

2.     Урятував місто

3.     Вилікував королівну

 

 


·        Установлення послідовності подій

·        1. «Сидить собі на дереві та й чує усе, що чортяки балакають». 2. «Нічого робити небожеві: віддав дядькові всю свою худобу». 3. «Узяв дядько ті два кораблі з усім добром і поїхав додому». 4. «Впізнав свого дядька, але не показав йому й виду». 5. «Пан віддав йому сто карбованців і пару коней з коляскою та з кучером». 6. «Прокоролював він уже кілька там літ, коли приїжджає у його королівство якийсь-то багатий купець».

·        Художній переказ

Перекажіть текст від імені небожа; перекажіть текст від імені дочки короля.


Підсумки уроку

Тема: розповідь про пошуки правди небожем.

Головна думка: правда і добро завжди перемагають.

Чому навчає нас ця казка? Які ви висновки для себе зробили?

Казка вчить жити по-правді, не заздрити іншим, не впадати у відчай.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Напишіть власну кінцівку казки (3-5 речень),  починаючи від слів «А як приїдеш у свій город, розказуй усім, що краще жити правдою, аніж кривдою».




16-18.10.2023

Теми уроків. Побутові та фантастичні казки. Засоби художньої виразності в казці. Казка «Мудра дівчина». Побудова казки, її яскравий національний колорит. Характеристика персонажів.

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.google.com/search?q=%D0%9F%D0%BE%D0%B1%D1%83%D1%82%D0%BE%D0%B2%D1%96+%D1%82%D0%B0+%D1%84%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96+%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D0%B8.+%D0%97%D0%B0%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8+%D1%85%D1%83%D0%B4%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D1%97+%D0%B2%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96+%D0%B2+%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D1%86%D1%96.+%D0%9A%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D0%B0+%C2%AB%D0%9C%D1%83%D0%B4%D1%80%D0%B0+%D0%B4%D1%96%D0%B2%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B0%C2%BB&rlz=1C1SQ

Бесіда за змістом казки

1. Як ви гадаєте, чи був пан справедливим? Доведіть свою думку прикладами з тексту? 

2. Чому, на вашу думку, батько звернувся за порадою не до освічених чоловіків, а до дочки?

 3. Порівняйте відповіді багатого та бідного братів. Про що вони свідчать? 

4. Чи розсердився пан, почувши правильні відповіді на свої запитання? Чому?

5. Як ви гадаєте, чи мають пан і Маруся спільні риси?

 6. Доведіть, що «Мудра дівчина» є казкою. До якого різновиду вона належить? Чому ви так вирішили?

 7. Чи можуть злі сили бути розумними? 

ПИСЬМОВО  Характеристика дійових осіб.

Маруся

Батько

Пан

Брат

Завдання:  назвати риси характеру  і розмістити їх  у відповідні колонки: Маруся, батько, пан,  брат.  Риси характеру: добрий , чесний,    роботящий,   боязливий,   люблячий,   добра, смілива,    кмітлива,  розсудлива ,   винахідлива ,    працьовита,   мудра,  розумна,   ледачий нерозсудливий,  самолюбивий,   зажерливий,   скупий,   дурний,   облесливий.


УСНО.   Зєднайте частини прислівїв.  Які з них відображають головну думку казки?

На панську мудрість…                                  а розум ще далі.

І сила перед                                                      а душа в болоті.

Око бачить далеко…                                      розумом никне.

Голова без розуму…                                       дурень повчає

Тіло в злоті…                                                   мужицька хитрісь.

Розумний учить,                                              як ліхтар без свічки.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати казку «Про правду і кривду». Виписати у зошит незрозумілі слова.



09-11.10.2023

Теми уроків. Народна казка, її яскравий національний колорит. Тематика народних казок. Алегоричний зміст казок про тварин. Казка «Вовк і Чапля».  Побудова казки. Дійові особи в казках. Казка «Лисиця та Рак».

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.google.com/search?q=%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82+%D1%83%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%83+%D0%9B%D0%B8%D1%81%D0%B8%D1%86%D1%8F+%D1%82%D0%B0+%D0%A0%D0%B0%D0%BA%22&sca_esv=572573644&rlz=1C1SQJL_ruUA864UA864&sxsrf=AM9HkKk9ZEJAyc



ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО. Казка "Вовк і Чапля"

https://www.google.com/search?q=%D0%9A%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D0%B0+%C2%AB%D0%92%D0%BE%D0%B2%D0%BA+%D1%96+%D0%A7%D0%B0%D0%BF%D0%BB%D1%8F%C2%BB.&rlz=1C1SQJL_ruUA864UA864&oq=%D0%9A%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D0%B0+%C2%AB%D0%92%D0%BE%D0%B2%D0%BA+%D1%96+%D0%A7%D0%B0%D0%BF%D0%BB%D1%8F%C2%BB.&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBg




ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕОКазка "Лисиця та Рак"

https://www.google.com/search?q=%D0%9A%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D0%B0+%22%D0%9B%D0%B8%D1%81%D0%B8%D1%86%D1%8F+%D1%82%D0%B0+%D0%A0%D0%B0%D0%BA%22&rlz=1C1SQJL_ruUA864UA864&oq=%D0%9A%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D0%B0+%22%D0%9B%D0%B8%D1%81%D0%B8%D1%86%D1%8F+%D1%82%D0%B0+%D0%A0%D0%B0%D0%BA%22&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUy


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник. Прочитати казку «Мудра дівчина»



02-04.10.2023

Теми уроків. Прислів’я та приказки. Тематичні групи прислів’їв і приказок. Точність, дотепність і повчальний характер прислів’їв та приказок. Жанрові особливості.

Перед виконанням тестових завдань ОПРАЦЮЙТЕ ПОДАНИЙ НИЖЧЕ ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ


Робота з тестом на платформі "На Урок". Покликання на тест

Усна народна творчість. Дійсний до 8 жовтня.

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4147097


ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.google.com/search?q=5+%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81+%D0%9F%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B2%E2%80%99%D1%8F+%D1%82%D0%B0+%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D0%B8.+%D0%A2%D0%B5%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96+%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%BF%D0%B8+%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B2%E2%80%99%D1%97%D0%B2+%D1%96+%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%BE%D0%BA.+%D0%A2%D0%BE%D1%87%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C%2C+%D0%B4%D0%BE%D1%82%D0%B5%D0%BF%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C+%D1%96+%D0%BF%D0%BE%D0%B2

Сьогодні ми продовжуватимо говорити про неоціненні коштовності українського народу – прислів’я і приказки. Це звід правил, яким людина може керуватися у повсякденному житті. Вони не констатують якийсь факт, скоріше рекомендують, застерігають, схвалюють і засуджують.

В прислів’ях не має готового вирішення якоїсь проблеми, а тільки порада, і поштовх до роздумів. Прислів’я і приказки цінні не лише через те, що в них ховається авторитет наших предків, а й тому що вони зачіпають практично кожну ділянку життя пересічної людини, її побуту, принципів її існування.

Тут можна знайти допомогу у вирішенні практично будь-якого життєвого питання, будь -то значення розуму в нашому житті, правда і неправда, любов, праця, добро і зло, розум і неуцтво, здоров’я, родина, гроші і т. д.

Поради, що є у прислів’ях та приказках підійдуть усім. І старим, і молодим і ще зовсім юним,таким, як ви. Тож давайте будемо вивчати нашу народну творчість. Пишаймося такими фольклорними надбаннями, які має наша українська культура.


ПИСЬМОВО. Відновіть прислів’я та приказки

1.           Книгу прочитав  – …             а) та немає вороття.

2.           Щоб правду знати…              б) кочергою не дістанеш.

3.           Горе тому жить…                  в) не на наші зуби.

4.           Хоч і довго вчився…             г) на крилах політав.

5.           Є каяття…                               ґ) та дурнем лишився.

6.           Така робота – …                     д) хто життям не дорожить.

7.           Ці горіхи…                              е) ні в тин, ні в ворота.

8.           Пожалів вовк кобилу…          є) треба книгу читати.

Задер носа, що…                     ж) залишив кістки та гриву


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник. Прочитати казки «Вовк і Чапля», «Лисиця та Рак».




25-27.09.2023

Теми уроків. Фольклор як усний різновид словесного мистецтва. Малі та великі фольклорні форми. Загадки. Тематичні групи загадок.Зміст і форма загадок. Віршовані загадки Леоніда Глібова та загадки Зірки Мензатюк. Акровірш. Засоби художньої виразності в загадках.




ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.google.com/search?sca_esv=568110489&rlz=1C1SQJL_ruUA864UA864&sxsrf=AM9HkKkEnWfDmzsSSh5BlC97ypJt_mBVqw:1695622269908


Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал підручника ст. 41-49

2. Вивчити напам’ять 5 загадок (на вибір).

3. Скласти три загадки самостійно.



20.09.2023

Тема уроку.  Народні перекази: «Про запорожців»«Як Сірко переміг татар»

БЕСІДА.

  • Що таке народні перекази?
  • Які звичаї та традиції були в запорозьких козаків?
  • Чому народ любить перебільшувати можливості своїх героїв?

Слово вчителяУ народних переказах відтворено мрії українців та українок про справедливість, перемогу добра над злом. Народні перекази бувають як сумні за змістом, так і жартівливі.

У них народ наділяв своїх улюбленців богатирською силою, непереможністю, ця ознака також властива казкам і легендам. Мабуть, найбільше до наших днів дійшло переказів про славних запорожців, адже їх вважали прикладом лицарства, відваги й патріотизму.

Народний переказ — це усне оповідання про визначні історичні події та їхніх героїв/героїнь. За змістом перекази близькі до легенд, проте в них значно менше (а іноді й немає) фантастичних елементів і більше фактичних подій та достовірності.

Розвиваємо компетентності

Кмітливість, підприємливість, корисливість, байдужість, кулінарні здібності, боязливість, недовірливість, обережність, хитрість, щирість, сміливість, почуття гумору, щедрість, дружелюбність, самовпевненість, безкорисливість, добродушність... Які із цих ознак характеризують хлопця, посвяченого в козаки? Що з переліченого потрібно сучасній людині, щоб стати успішною?


Домашнє завдання

1. Навчіться переказувати народні перекази «Прийом у запорожці» та «Як Сірко переміг татар».

2. З’ясуйте, хто такі козаки-характерники. Підготуйте про них розповідь.





18.09.2023

Тема уроку.  Народні перекази про звичаї і традиції запорозьких козаків, про лицарство та відвагу захисників рідного краю. Народний переказ «Прийом у запорожці».

1. УСНО. БЕСІДА

- Які персонажі вивчених творів є, на вашу думку, добрими?

- Які персонажі вивчених творів є лихими?

- Наведіть приклади добрих справ, які ви робили

- Що треба робити, щоб не перетворитися на лиху людину?

- Що б ви порадили людям, які , на вашу думку, лихими?

 

2. ПИСЬМОВО (тільки відповідь)

ЛІТЕРАТУРНИЙ ДИКТАНТ.

Запис у зошиті а) легенда, б)…., в)…., г)……

а) розповідь казкового чи фантастичного характеру про незвичайну подію або життя  діяльність якоїсь особи це….

б) я знаю такі легенди…

в)  розповідь, що передає уявлення наших далеких предків про створення світу, його будову, про богів і демонів, різних фантастичних істот це…

г) які міфи ви знаєте?

г) Силун – це герой легенди…

д) Карпо Дніпровський – це герой легенди…

е) Сльози дівчини з відомої легенди перетворилися у ….

є) Крапельки крові перетворилися на …




УСНО. Бесіда за питаннями.

-         Які риси характеру перевіряли запорожці в новобранців?

-         У чому полягала перевірка? Ви б змогли її пройти?

-         Чому більшість новачків провалювало завдання?


Переписати таблицю в зошит

Риси характеру 1 хлопця

Риси характеру 2 хлопця

Малодушний, безвольний, безініціативний,невпевнений у собі, пасивний, тривожний.

Розумний, безстрашний, сміливий, рішучий, винахідливий,

щедрий, благодушний, вільний у думках і діях, вольовий, цілеспрямований, впевнений у собі.

-         А які ще  випробування ви б запропонували козакам?

-         Чому, на вашу думку, кожен козак повинен вміти варити кашу?

-         Якщо хлопець не проходив перевірку, що чекало на нього?

(знайдіть підтвердження своїх слів у тексті)

- Зачитайте уривок , в якому хлопець бідкається , що запорожці не йдуть їсти кашу. Чому, на вашу думку, такого хлопця не хотіли приймати у козаки?

-         Яка винагорода чекала на того, хто проходив випробування?

- Яку роль у житті України грали запорожці?


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.                  УСНО. Дати відповіді на подані нижче запитання

2.                  Прочитати переказ «Прийом у запорожці»





11-14.09.2023                                                                                               

Тема уроку.  Міфи й легенди українців. Первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки. Добро і зло, роль їх у житті. «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло людини?», «Берегиня» (за С. Плачиндою), «Дажбог», «Неопалима купина» (за Є. Шморгуном), «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі», Сила рідної землі"  (2 години)

Слово вчителя.

Зараз у нас не викликають здивування природні явища: дощ, сніг, грім, блискавка, вітер, затемнення,  тощо. Ми знайомі з процесами і закономірностями, які відбуваються в довколишньому середовищі. А в далекому минулому наші предки боялися всього того, що відбувалося в наколишньому світі. Їхні спроби пояснити явища природи, віра в можливість кращого життя, у всемогутність істот – богів, здатних захистити і урятувати людей, ставали основою чарівних історій.

   Сьогодні ми познайомимося з найдавнішими міфами та легендами наших пращурів, поринемо у дивовижний світ слов’янського світогляду.

1.     Бесіда.

-   Яку роль відіграє слово в житті людини?

-   Що таке фольклор?

-   Чим відрізняється між собою фольклор та література?

-   Що спільного, а чим відрізняються між собою музика, фольклор та література?

-   Наведіть декілька прикладів взаємодії видів мистецтва.

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

 https://www.youtube.com/watch?v=UvpOs7_tGPc&ab_channel=%D0%A0%0

2. Бесіда за питаннями для обговорення твору «Про створення землі»:

   Як пояснити те, що до появи землі була вода? Яке значення має вода в житті людини?

   Чому, на вашу думку, для створення землі Дажбог вимушений був звернутися до чорта?

   Згадайте, що символізував чорт в усній народній творчості?

   Яка географічна назва свідчить про те, що відбувалося створення саме української землі?

   Чи можемо ми виокремити у цьому творі ознаки усної народної творчості? (Тричі чорт поринав у воду, щоб дістати піску; відсутність автора; фантастичність — чарівність піску, який дав можливість ство­рити землю.)

   А що ви думаєте про створення землі?

   Чи зацікавила вас ця легенда? Чим саме?

3. Легенда «Про зоряний Віз»

Примітка (пояснення) про «Віз»«Віз» (Велика Ведмедиця). Народ підмітив деякі найголовніші сузір'я і дав їм характерні назви відповідно до форми, яку вони утворюють роз­ташуванням зірок, що входять до їхнього складу.

Зоря. Із замилуванням дивилась людина у вечірнє небо, де зароди­лась — зарожевілась ясна зоря, прикрасила собою край неба, а згодом зустрілася з місяцем та й мандрує собі з ним у парі.

Тема: висвітлення на прикладі дівчини, що несла глечик з водою для хворої матері рис доброти, порядності, відповідальності за доручену справу, чуйність до чужого горя і намагання допомогти людині, яка опинилася у скруті.

Ідея: уславлення щирої людини (дівчини), яка живе не тільки для за­доволення власних потреб, айв інтересах інших людей.

Основна думка: призначення людини —жити на землі, творити доб­ро, допомагати ближньому.

Виразне читання легенди.

Аналізування змісту твору «Про зоряний Віз» у формі бесіди за пи­таннями:

   Яка трагедія сталася на землі? Які її наслідки?

   Охарактеризуйте дівчинку, яка виявила бажання допомогти своїй мамі і тим людям, які зверталися до неї.

   Що означає зоряний Віз? Чим це зумовлено?

   У чому виявилася щирість дівчинки? Наведіть приклад з твору.

   Що, на ваш погляд, у творі фантастичного? {Коли перекинувсь той глечик, то з нього вилетіло сім зірок великих і восьма маленька та й по­ставали вони на небі.)

   Як пояснити те, що за щирість дівчини бог послав дощ на країну? У чому символічність образу дощу?

   Чому вчить нас ця легенда?

4. Опрацювання змісту міфу «Берегиня» 

Берегиня — це богиня життя і родючості, матір усього сущого, яка дає життя і оберігає людей від усякого зла, добра «хатня» бо­гиня, що оберігала оселю, малих дітей, добробут сім’ї. Зображення Берегині — стилізованої жіночої фігурки з піднесеними для благо­словення руками — і сьогодні можна зустріти на українських ви­шиванках і писанках. У давньослов’янській релігії — це русалка, добрий дух, хранителька. Вона відома під багатьма іменами в міфо­логічних системах інших народів. У слов’янському шануванні най­частіше використовується ім’я Лада. Берегині допомагають людям дістатися до берега цілими і неушкодженими, захищають їх від про­каз Водяника, чортів та мар. Берегині з’являються на Русальному тижні, сидять на березі і розчісують свої зелені коси, плетуть вінки, перекидаються в житі, влаштовують хороводи і заманюють до себе молодих хлопців. Після закінчення Русального тижня берегині за­лишають землю. У день Івана Купали їм влаштовували проводи.


▼ Як у міфі зображено життя людей? На що спонукають людей боги-захисники? Наведіть цитати з тексту. («Спочатку кутини будуйте, виходьте з печер та бурдеїв. Годі скніти в темряві та холоді. Час жити в світлій хаті…»)
▼ Чим хотіла допомогти людям Берегиня?
▼ Як Чорнобог хотів перешкодити світлим богам?
▼ Хто переміг у протистоянні світлих та темних сил?
▼ У чому виражалась вдячніть людей своїй захисниці?

5. Легенда"Неопалима купина"

   Додаткова інформація за змістом тексту.
Неопалима купина — у Біблії це терновий кущ, що горить, але не згорає, у якому Бог з’явився Мойсею, що пас овець у пустелі по­близу гори Синай. Коли Мойсей підійшов до куща, щоб поглянути, «чому кущ горить вогнем, але не згорає», Бог звернувся до нього з куща, що горів, призвавши вивести народ Ізраїлю з Єгипту в зем­лю Обітовану.

Неопалимою купиною в народі називають ясенець. Ясенці — дуже гарні рослини. Мають привабливі білі або рожеві п’яти­пелюсткові квіти, зібрані в китицеподібні суцвіття. Причому чотири пелюстки спрямовані вгору, а п’ята — донизу. Чіткі темніші жилки на пелюстках збігаються в центральній частині квітки, де на її дні міститься нектар. Ясенець має цупке темно-зелене непарно-перисте листя, схоже формою на листочки ясена. Мабуть, тому і назвали її лагідним словом «ясенець». Ця рослина густо вкрита великою кількістю буро-чорних волосинок. Це своєрідні мініатюрні резерву­ари, наповнені ефірною олією. Завдяки їй ясенець має запах, схожий на суміш ароматів кориці та камфори. Спекотної літньої пори ефірна олія починає випаровуватися. Може трапитися самозаймання. Квіт­ка сама спалахує тремтливим зеленувато-блакитним або рожевим полум’ям. Кілька секунд ясенець стоїть, оповитий вогнем. Та ще мить, і полум’я гасне, а рослина продовжує стояти неушкодженою. Бо ж горіла не вона сама, а легкі речовини в повітрі навколо неї.

Тема: зображення осади Дорогобужа загарбниками, демон­стрування сили і духовної міцності мешканців міста.
Ідея: уславлення незламного духу українців перед облич­чям небезпеки.

Аналіз твору «Неопалима купина» у формі бесіди за пи­таннями:
▼ Про яку квітку йдеться в оповіді?
▼ 3 якою метою чужоземці прийшли до Дорогобужа?
▼ Як тлумачили ворожі володарі відповідь мешканців?
▼ Чим дивувала ворогів не бачена ними раніше квітка?
▼ На вашу думку, які риси характеру притаманні загарбникам та мешканцям міста?
▼ Що несе в собі образ неопалимої купини для України?
▼ Як використовується символ купини у відомій іконі?
▼ Що цікавого ви дізнались з цього твору?

6.  Міф «Як виникли Карпати».
 Додаткова інформація за змістом тексту.

Карпати — гірська система на сході України, найбільша висота в Україні — гора Говерла (2061 м). У Карпатах знаходиться значна частина всіх лісів України. Карпатські гори відносно молоді — їм понад 25 мільйонів років.

Назва «Карпати» має давньовічну історію і такі значення у пере­кладі, як «камінь», «купа каміння», «значні нерівності», «підводні каміння», «значні стовбури», або «коріння».

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.youtube.com/watch?v=1nHTgo30qPA&ab_channel=%D0%94%

Спостереження над текстом, виконання завдань.

— Знайдіть рядки, в яких описується велика рівнина, що була в Україні, зачитайте й зробіть висновок про красу нашої землі, про ставлення до неї народу.

(«Колись на нашій землі була величезна рівнина, кінця-краю якій не було видно, вкрита шовковистими травами, вічнозеленими смереками і ялинами, могутніми буками і яворами, берестами й тополями. Долиною текли потічки та річки, багаті на пстругів та іншу дрібну й велику рибу». Це говорить про красу, різноманітність та багатство нашої землі, про любов до неї народу.)

— Хто був володарем великої долини? Як він характеризується в легенді?

(Володарем долини був Силун — велетень, що добре розумівся на господарстві, мав багато худоби, на нього працювало чимало людей, з якими він поводився жорстоко і яким не платив за роботу.)

— Як ставляться до Силуна люди, чому?

(Вони ненавидять його, але бояться й підкоряються, бо він несправедливий, жорстокий і сильний.)

— Розкажіть про Карпа Дніпровського. За що його полюбили?

(У Карпа Дніпровського рано не стало батька, мати жила бідно, тому він мусив податися в мандри, працювати в наймах. Наймити полюбили Карпа за його працьовитість, сміливість, справедливість.)

— Кого не любив Карпо?

(Силуна — за його жорстокість та несправедливість.)

— Перекажіть розмову Карпа з господарем. Який висновок можна зробити про характер Карпа?

(Карпо сказав хазяїнові, що хоче повернутися додому, тому просить видати йому платню. Карпо поводився чемно, з гідністю, не принижувався, сміливо вимагав свого.)

— Опишіть бій Карпа й Силуна. Що постало в результаті нього?

(Карпо схопив Силуна, вдарив об землю, і той опинився в підземній печері. Велетень хотів вибратися, став бити ногою в земну кору, але вона не піддавалася. Через це постали гори, які назвали Карпатськими.)

— Яке природне явище відповідає опису того, як Силун намагався вирватися з підземної печери?

(Землетрус.)

Проблемне питання.

— Які мрії народу відобразилися в цій легенді? (Про волю, справедливість, мирну та чесну працю на землі.)

Карпо

Силун

працьовитий

володар

мудрий

хитрий

поміркований

жорстокий

ввічливий

байдужий

добрий

безсердечний


7. Легенда "Чому в морі є перли і мушлі"

Уявлення про добро і зло

Добро — це благо, щось правильне, позитивне. Людській волі є властивим бажання добра, краси або правдивого щастя. Кожна людина гостро відчуває природне бажання добра, яке б зробило її щасливою. Добро протистоїть злу, поганому, руйнівному, нега­тивному початку.

Зло — це щось погане, якась кривда та справедливість. Тобто все, що викликає в нас незадоволення, огиду, або взагалі оцінюється нами негативно.

У душі кожної людини завжди живуть ці дві несумісні проти­лежності — добро і зло. Хто з них переможе, такою і буде людина. Дуже важливо, щоб душі більшості з нас були чистими, щедрими, щоб зло не мало змоги оселитися там і перемогти.

Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.      Завдання для всього класу.

Навчитися виразно читати, переказувати, коментувати зміст переказу (ЕЛ.ПІДРУЧНИК. стор. 30-32): "Прийом у запорожці, "Як Сірко переміг татар", відповісти на питання підручника.

2.      Завдання підвищеної складності.

Розпочати роботу над міні-проєктом «Міфи, легенди й перекази нашого краю»: знайти легенди про походження географічних назв свого міста, селища, села, інших географічних об’єктів.



04.09.2023

АСИНХРОННО

Тема уроку.  Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи. Міфи і легенди давніх українців.


Знати дохристиянські вірування неодмінно треба,

бо без них нема можливості зрозуміти історію культури

 й історію літератури, заснованих на духові народу»

 (Митрополит Іларіон).

Бесіда

1.     Які види мистецтва вам відомі?

2.     Що таке література?

3.     Як ви розумієте поняття «усна народна творчість»?

Слово вчителя

Література кожного народу складається з усної народної творчості (або фольклору) і художньої літератури. Слово «фольклор» запозичене з англійської, означає в перекладі «народна творчість». Сьогодні ми з вами поговоримо про міфи і легенди українців, тому що людина примітивно розуміла світ, у якому їй довелося жити, і намагалась пояснити все, що її оточувало. Тоді ж силою своєї фантазії вона створила чудесне, незвичайне, де фантастичне переважало над реальним.                                   

    Давні люди не лише спостерігали навколишній світ і намагалися відтворити його в художніх образах, вони постійно замислювалися: звідки все це виникло, як і чому? І уявляли Всесвіт, Природу як великий рід, частинкою якого є і вони самі. Земля, небо, море живі, мають такі ж риси, властивості, почуття, як і люди, між ними такі ж, як у людей, стосунки. Так виникли міфи – засіб пояснення світу давньою людиною. Міф походить від грецького «мітхос», що означає «слово». Міфологічне мислення – це спосіб сприйняття Всесвіту думкою і почуттям, тобто науково й образно водночас.

Первісні люди ще не могли відрізнити реальне і фантастичне, тому зміст міфів був для них цілком ймовірним, реальним, утвердженим багатовіковою історією, попередніми поколіннями. Кожен народ мав свої міфи про походження світу, небесні світила, тварини, рослини, гори, ріки, моря, явища природи, про виникнення людського роду; про діяння великих людей.

Словникова робота:

Міф (від грец. слово, переказ) – форма мислення стародавньої людини, яка передує мистецтву; давні за походженням сказання про богів, різні фантастичні історії про казкових героїв, напівбогів, потвор, «чудеса». Міфологія – сукупність міфів якого-небудь народу, наука, що вивчає міфи.

 Якщо розподілити всі міфи за їхнім змістом, то можна визначити чотири різновиди:

1) пояснювальні, що тлумачать виникнення якогось явища природи чи людського суспільства;

2) оповідальні, в яких викладаються вигадані історії про сиву давнину;

3) міфи про виникнення світу або його створення надприродними істотами – богами;

4) міфи, в яких діють герої-напівбоги, пращури історичних людей.

Від міфу ми повинні відрізняти легенду, тому спробуємо розмежувати їх. Легенда – невелика оповідь, у якій реальне поєднується з фантастичним, часто героїчним. Легенда близька до міфу. Але якщо міфу вірили безоглядно, то в легенді більше відчували фантастичний елемент, поетичне, образне перебільшення.

Легенда

1. Поетичне оповідання або народне сказання про якісь історичні події чи життя людей.

2. Те, що здається неймовірним, вигаданим.

Міф

1.               Оповідь, переказ, що передає вірування стародавніх народів про богів і легендарних героїв.

2.               Щось вигадане, неіснуюче.

Слово вчителя

Сказання про уявлення людей щодо походження світу і всього, що в ньому є, тобто міфи, віками передавалися з покоління в покоління, з часом змінювалися, доповнювалися, чи, навпаки, спрощувалися. Таким є міф «Про створення Землі», з яким ми ознайомилися.

Бесіда за запитаннями

1.     Що було спочатку? (Темрява і ніч).

2.     Що виникло потім? (Око).

3.     На кого перетворилися Білий і Чорний Лебеді? (Білобога і Чорнобога).

4.     Протистояння яких сил символізують ці боги? (Добра і зла).

5.     З чого Білобог створив Землю? (З піску).

6.     Які ще міфи та легенди про створення світу вам відомі?

7.     Поясніть незнайомі та малознайомі слова, незвичні форми слів.

 

Бесіда:

1.     Що таке фольклор?

2.     Що таке міф?

3.     Що таке легенда?

4.     Які різновиди міфів та легенд ви знаєте?

5.     Яка різниця між міфом та легендою?

6.     Що таке міфологія?

Підсумок уроку.

Повернемося до нашого епіграфа і зробимо висновок про те, яке значення має міфологія у житті людини. Міфи допомагають нам зрозуміти історію культури й історію літератури, заснованих на дохристиянських віруваннях народу.

Домашнє завдання.

  1. Вивчити визначення понять «міф», «легенда» (електр.варіант підручн. ст.14).
  2. Прочитати легенди «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло людини?» і  «Берегиня» (стор.8-10); електр.варіант підрусника: ст.15-19


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz