7 клас ДИСТАНЦІЙНЕ Українська мова

ЕЛЕКТРОННА ВЕРСІЯ ПІДРУЧНИКА

https://shkola.in.ua/2095-ukrainska-mova-7-klas-hlazova-2015.html

ПОКЛИКАННЯ НА ВІДЕОЗУСТРІЧ у Google Meet

meet.google.com/yvj-jdkx-nuf

Добрий день, дорогі семикласники! Для вас освітній процес з 01.09.2023 буде  організовано за дистанційною формою навчання. Ви будете більше працювати самостійно. Сподіваюся, що цей період швидко промайне і ми знову зустрінемося в школі !!!


01-05.04.2024

Теми уроків. Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб зв’язку у словосполученні. Види прийменників за будовою. 

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.google.com/search?q=%D0%9F%D1%80%D0%B8%D0%B9%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA+%D1%8F%D0%BA+%D1%81%D0%BB%D1%83%D0%B6%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%B0+%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0+%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8.+%D0%9F%D1%80%D0%B8%D0%B9%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA+%D1%8F%D0%BA+%D0%B7%D0%B0%D1%81%D1%96%D0%B1+%D0%B7%D0%B2%E2%80%99%D1%8F%D0%B7%D0%BA%D1%83+%D1%83+%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%81%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D1%83%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%96





ПИСЬМОВО. Електронний підручник § 35..

Виконати вправи 463, 468


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

ПИСЬМОВО, Скласти та твір-мініатюру на тему: «Що потрібно знати про здоровий спосіб життя». Використати прийменники, підкреслити їх.




18-21.03.2024

Теми уроків. Уроки мовленнєвого розвитку. Письмовий портретний нарис у публіцистичному стилі.

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.google.com/search?q=%D0%A3%D1%80%D0%BE%D0%BA%D0%B8+%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%94%D0%B2%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83.+%D0%9F%D0%B8%D1%81%D1%8C%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9+%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82%D1%80%D0%B5%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%81+%D1%83+%D0%BF%D1%83%D0%B1%D0%BB%D1%96%D1%86%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%83+%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BB%D1%96.&rlz=1

Портретний нарис – це художній аналіз особистості, побудований на дослідженні різних її сторін: моральної, інтелектуальної, творчої і т. ін. У процесі виявлення рис вдачі героя нарису увагу нарисовця привертають передовсім біографічні факти та випадки з життя, які ці риси увиразнюють.

У тексті портретного нарису можуть поєднуватися всі типи мовлення. В основу має бути покладено розповідь про людину: її долю, обставини колишнього й сьогоднішнього життя.

Обов’язковим є її словесний портрет (або його елементи). Зазвичай у нарисі поєднано ознаки художнього та публіцистичного стилів, отже, портрет цілком може бути складений у художньому стилі.

Портрет у нарисі – лише засіб розкриття внутрішнього світу людини.

Мета нарису - виявити цінності героя, показати смисл його життя. На конкретних життєвих прикладах потрібно показати ті особливості характеру, які допомагають героєві цієї мети досягти. Необхідно виділити найбільш значущу, стрижневу рису вдачі героя нарису, виразно й емоційно про неї розповісти. Потрібно викликати до героя інтерес, змусити замислитися над його долею.

Як працювати над портретним нарисом

1. Почніть портретний нарис з пошуку героя.

2. Зберіть інформацію про людину. Гармонійно поєднайте документальне та художнє.

3. Складіть попередній план портретного нарису. Композиція нарису складається із зав’язки, розвитку дії, кульмінації і розв’язки.

4. Визначте структуру нарису. Ви можете викладати інформацію як у хронологічному порядку (він був, потім зробив, потім став), так і у зворотному (зараз він займається…, але був час, коли ця людина…..).


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника ст. 198-200

2. Написати  портретний  нарис   свого кумира  у публіцистичному стилі



08.03.2024

Тема уроку. Контрольна робота "Прислівник"

Робота з тестом "На Урок". Покликання на тест. Дійсний до 12 березня

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5144219



26-29.02.2024

Теми уроків. Букви н і нн у прислівниках. Написання не і ні з прислівниками. Букви и та і в кінці прислівників.


ПИСЬМОВО. Завдання 1



ПИСЬМОВО. Завдання 2.  Підручник. Вправи 433, 438




ПИСЬМОВО. Завдання 3





ПИСЬМОВО. Завдання 4.  
Електронний підручник. Вправи 444, 451


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник § 34.

2. Виконати вправу 453




07-09.02.2024

Теми уроків. Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди прислівників. Правила наголошування прислівників.

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.google.com/search?q=%D0%9F%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA%3A+%D0%B7%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B5+%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%2C+%D0%BC%D0%BE%D1%80%D1%84%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96+%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%BA%D0%B8%2C+%D1%81%D0%B8%D0%BD%D1%82%D0%B0%D0%BA%D1%81%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B0+%D1%80%D0%BE%D0%BB%D1%8C.+%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D1%80%D1%8F%D0%B4%D0%B8+%D0%BF%D1%80






ПИСЬМОВО. Електронний підручник

1. Виконати вправи 361, 365

2. Поставити наголос у поданих нижче словах:  ст.178-179 правила

Безвісти, навхрест, поруч, потайки, навкруги, нагорі, мовчазно, нап’ятеро, солодко, боязко, спозаранку, надвечір, поночі, учотирьох, широко, порожньо, засвітло.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник § 31.

2. Виконати вправу 367




29.01-02.02.2024 

Тема уроку. Контрольна робота. "Дієприслівник".

Робота з тестом "На Урок". Покликання на тест

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2316809



22-25.01.2024 

Теми уроків. Уроки мовленнєвого розвитку. Контрольний письмовий твір розповідного характеру про виконання автором улюбленої справи в художньому стилі (орієнтовні теми: «Душу я у вишивку вкладаю», «Як я створюю окопну свічку (розмальовую писанку... виріб з фанери….) на уроках трудового навчання».


Рекомендовані слова для вживання у творі

Процес праці працювати, трудитися, робити, майструвати, творити, виробляти, виготовляти, зводити, споруджувати.

Послідовність дій спочатку, перш за все, передовсім, насамперед, потім, після того, після цього, тепер, зараз, нарешті, насамкінець, наостанок.

Якість  роботи (як?)  наполегливо, старанно, зосереджено, невтомно, не покладаючи рук, уміло, майстерно, легко, абияк, активно, ліниво, чесно, по-новому, по-старому, творчо, успішно, систематично, періодично, напружено, весело, швидко, мляво, повільно.

Рухи вправні, швидкі, енергійні, сильні, повільні, плавні, легкі, красиві, виразні, ритмічні, точні, відточені, чіткі, розмірені, впевнені, обережні, незграбні, поспішні, різкі, метушливі, невмілі.

Робота як діяльність (заняття)   бездоганна, зразкова, легка, важка, цікава, нецікава, творча, дружна, злагоджена, безперебійна, ритмічна Робота(продукт праці, виріб, твір) оригінальна, талановита, цікава, майстерна, тонка, груба.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати твір на одну із запропонованих вище тем.




15-17.01.2024 

Теми уроків. Вид і час дієприслівників. Дієприслівники недоконаного і доконаного виду, творення їх. Написання НЕ з дієприслівниками.

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.google.com/search?q=%D0%92%D0%B8%D0%B4+%D1%96+%D1%87%D0%B0%D1%81+%D0%B4%D1%96%D1%94%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D1%96%D0%B2.+%D0%94%D1%96%D1%94%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B8+%D0%BD%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D1%96+%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D1%83%2C+%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D1%97%D1%85.&rl


ПИСЬМОВО.

Від поданих дієслів утворіть дієприслівники обох видів.

Поліпшити, осмілитись, підвищити, скоротити, осмислити, вглядатися, збагатити, пожвавити, ростити, летіти, співати, оголошувати, оголосити, виспівувати, живити, оживити, розстилати, розстелити, розкошувати, сурмити, називати, назвати, зеленіти, позеленіти, братися, побратися, лити, вилити, хвилюватися, розхвилюватися.

Складіть кілька речень з утвореними дієприслівниками обох видів.



ПИСЬМОВО.

1.     Переписати, знімаючи риску та вставляючи пропущені літери.

Не/торкайся хліба, рук не/помивши. Не/протерши очей, не/д..вися у далі. І не/думай ні/коли, що ти вже найвищий, умостившись на мить на чиїмсь п’єд..сталі. (М.Нагнибіда.) Ходить брехня, вип..наючись боком, бреше брехня, не/моргнувши оком. (А.Малишко.) І не/чує дівчина ні/чого, а біжить, не/тямл..чись, без сліду. (Б.Грінченко.) На цеглі в пустці я сиджу, від сліз не/бач..чи ні/чого. (Олександр Олесь.)

2.     Перебудувати речення, від виділених дієслів утворивши дієприслівники. Дієприслівникові звороти підкреслити.

Зразок. Як не спитаєш, то не знатимеш. Не спитавши, не знатимеш.

Як не напрядеш, то не ткатимеш. Як не посієш, не збереш. Річка, як не розіллється, не нанесе намулу. Як не візьмешся за справу десятьма пальцями, десять років працюватимеш.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник § 29.

2. Виконати вправу 340.




10-11.01.2024 

Теми уроків. Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові.

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.youtube.com/watch?v=5c7YAbKI4e8&ab_channel=%D0%92%D1%81%D0%B5%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D0%BE%D0%BD%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%BD



ПИСЬМОВО.  Із поданих слів скласти речення. Дієприслівникові звороти підкреслити.

Квіти, стуливши, заснули, барвисті, міцним, сном, пелюстки.

Клекотіли, плаваючи, орли, глибокими, понад, велично, міжгір'ями.


ПИСЬМОВО. Відредагувати речення. Правильно розставити розділові знаки.

1. Виконуючи домашнє завдання, нас змусили користуватися додатковою літературою.

2. Не вивчивши правил вживання дієприслівників у мові, йому доведеться попітніти над написанням твору.

3. Заходячи в кімнату, мама сіла читати книгу.

4. Під'їжджаючи до свого села, у мене злетіла бейсболка.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник § 27.

2. Виконати вправу 319.


08. 01.2024 

Тема уроку. як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. 

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.google.com/search?q=%D0%94%D1%96%D1%94%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA+%D1%8F%D0%BA+%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%B0+%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0+%D0%B4%D1%96%D1%94%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0%3A+%D0%B7%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B5+%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%2C+%D0%BC%D0%BE%D1%80%D1%84%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96+%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%BA%D0%B8%2C+%D1%81%D0%B8%D0%BD



ПИСЬМОВО.  Утворіть дієприслівники від дієслів:

Написати, говорити, читати, витерпіти, мандрувати, ловити, дивитися, вмитися.

 

ПИСЬМОВО.  Від наведених дієслів утворіть дієприслівники.

1. Підприємство, (здійснювати) свою діяльність і (домагатися) цілей, спрямованих на задоволення попиту споживачів на товари і послуги, застосовує певні засоби.

2. (Аналізувати) товар як інструмент маркетингу, потрібно звернути особливу увагу на концепцію життєвого циклу товару, що ґрунтується на постулаті: кожен товар чи послуга мають свій період дії, протягом якого продукт проходить різні стадії, (починати) з введення товару у виробничу програму і до його виведення з неї.

3. (Простежити) тривалість життєвого циклу товару, можна сказати, що він зумовлений кількома моментами: типом товару, ступенем конкуренції, техніко-технологічними факторами і поведінкою покупця.

4. У сучасних умовах держава (опиратися) на засади ринкової економіки, поступово послабить свою роль у визначенні цієї політики.

5. (Застосовувати) політику єдиних цін, товаровиробник однаково розподіляє товар між покупцями без урахування їх платоспроможності.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник § 26.

2. Виконати вправу 313.






02.11.2023 

Тема уроку. Безособові дієслова.

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.google.com/search?q=%D0%91%D0%B5%D0%B7%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D1%96+%D0%B4%D1%96%D1%94%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0.&rlz=1C1SQJL_ruUA864UA864&oq=%D0%91%D0%B5%D0%B7%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D1%96+%D0%B4%D1%96%D1%94%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0.&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEE

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ. Виконати вправи 203, 204

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник § 16.

2. Виконати вправу 205.



30-31.10.2023                                                                      

Теми уроків.  Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий).Творення дієслів умовного й наказового способів. Знак м’якшення в дієсловах наказового способу

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.youtube.com/watch?v=rt1uUIh38XI&ab_channel=%D0%92%D1%81%D0%B5%D1%83%D0%BA%D1%80%D0

1. Вибірково-пошукова робота

Виписати у 3 колонки дієслова з поданих речень.

Дієслова, що означають реальну дію

Дієслова, що означають не реальну, а бажану, можливу дію

Дієслова, що виражають спонукання до дії

Без людської праці вся земля заросла б буряном. Книжку читай – розуму набувай. Візьмись за діло з розумом – і сніг запалає. Не зарікайся всього робити, тільки зарікайся своє вухо відкусити. Живи своїм розумом, але звіряйся з чужим. Було б бажання, а розум знайдеться.

2. Робота з теоретичним матеріалом

Робота з таблицею «Способи дієслів» 

3. Дослідження – відновлення                                                                                           Відновити народні вислови, поставивши дієслова у формі 2 особи однини дійсного способу.

Як (дбати), так і (мати). Як (працювати), так і (мати). Як не (робити), так й не (мати). Як (робити), так і (ходити). Як (шити), так і (пороти). 


 4. Завдання. Утворити від поданих дієслів теперішнього часу форму наказового способу.

Кличете, наближатися, малюєте, розвиваємо, плекаємо, принесемо, радіємо, пишаємося.     


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник § 13-15..

1.     Виписати з художнього твору по 2 речення до кожного способу дієслова.



17.10.2023                                                                      

Тема уроку. Контрольна робота. Дієслово (І частина) (тестування).


Робота з тестом "На Урок". Покликання на тест

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6491030


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Повторити правила. Підручник § 4-13.


16.10.2023                                                                      

Теми уроків.  Дієвідмінювання дієслів теперішнього й майбутнього часу.

https://www.google.com/search?q=%D0%94%D1%96%D1%94%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%BC%D1%96%D0%BD%D1%8E%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%B4%D1%96%D1%94%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B2+%D1%82%D0%B5%D0%BF%D0%B5%D1%80%D1%96%D1%88%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D0%B9+%D0%BC%D0%B0%D0%B9%D0%B1%D1%83%D1%82%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%83.&sca_esv=577452161&rlz=1C1SQJL_ruUA864UA864

Завдання 1. Запишіть дієслова І і II дієвідмін окремо у дві колонки.

Слухає, хазяйнуєте, носить, опануєте, арканимо, жнеш, намостить, ігноруємо, економите, їздить.

2. Якщо ви правильно виконали завдання, то з перших літер слів кожної колонки отримаєте продовження грузинського прислів’я «Зла людина вважає, що всі люди…». Прокоментуйте його.


Завдання 2. Спишіть текст, знімаючи риски та вставляючи пропущені букви (де потрібно).

Щоб спілкуван..я було ц..кавим, потрібно вміти висловлюватися. Чи стеж..те ви за своєю мовою? Від чого залеж..ть умін..я правильно говорити? На/сам/перед — від вибору слів.

Справді, якщо мало чита..ш і не ма..ш практики спілкування, твоя мова не/цікава: говор..ш затинаючись, часто замовка..ш, підшуку..ш потрібні слова. Як же позбутися цієї вади? Допоможуть вправи: наприклад, чита..те якийсь не/в..ликий твір, пер..кажіть його вголос. Сид..те за комп’ютером — не лінуйт..ся перевірити написання слова за інтерактивним словником. Сприймайте з вдячністю слушні мовні поради.

2. Визначте, до якої дієвідміни належать дієслова, використані в тексті.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Повторити правила. Підручник § 4-13. Підготуватися до контрольної роботи.



09-11.10.2023                                                                      

Теми уроків.  Майбутній час дієслова. Дієслова І і ІІ дієвідміни. Букви е, и в особових закінченнях дієслів І і ІІ дієвідміни. Правопис -ться, -шся в кінці дієслів (повторення)

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.google.com/search?q=%D0%9C%D0%B0%D0%B9%D0%B1%D1%83%D1%82%D0%BD%D1%96%D0%B9+%D1%87%D0%B0%D1%81+%D0%B4%D1%96%D1%94%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0.&rlz=1C1SQJL_ruUA864UA864&oq=%D0%9C%D0%B0%D0%B9%D0%B1%D1%83%D1%82%D0%BD%D1%96%D0%B9+%D1%87%D0%B0%D1%81+%D0%B4%D1%96%D1%94%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0.&gs_lcrp=EgZjaHJvbW



ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО   І і ІІ дієвідміни )

https://www.google.com/search?q=%D0%94%D1%96%D1%94%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0+%D0%86+%D1%96+%D0%86%D0%86+%D0%B4%D1%96%D1%94%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%B8.+%D0%91%D1%83%D0%BA%D0%B2%D0%B8+%D0%B5,+%D0%B8+%D0%B2+%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%85+%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D1%96%D0%BD%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%D1%85+%D0%B4%D1%96%D1%94%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B2+%D0%86+%D1%96+%D0%86%D0%86+%D0%B4%D1%96%D1%94%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%B8.+%D0%9F%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%81+-%D1%82%D1%8C


РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ. Виконати вправи 159, 167

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник §12.

2. Виконати вправу 163.




02-04.10.2023                                                                      

Теми уроків. Часи дієслова. Теперішній час. Минулий час. Зміна дієслів у минулому часі.

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

Теперішній час.

https://www.google.com/search?q=%D0%A2%D0%B5%D0%BF%D0%B5%D1%80%D1%96%D1%88%D0%BD%D1%96%D0%B9+%D1%87%D0%B0%D1%81.&sca_esv=569943774&rlz=1C1SQJL_ruUA864UA864&tbm=vid&sxsrf=AM9HkKkJE8b4nxU4Bu8M

Минулий час.

https://www.google.com/search?q=%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D1%83%D0%BB%D0%B8%D0%B9+%D1%87%D0%B0%D1%81.+%D0%B7%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%B0+%D0%B4%D1%96%D1%94%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B2+%D1%83+%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D1%83%D0%BB%D0%BE%D0%BC%D1%83+%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%96&sca_esv=569943774&rlz=1C1SQJL_ruUA864UA864&biw=

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ. Виконати вправи 135, 150


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник §9-11.

2. Виконати вправу 154.



25-27.09.2023                                                                      

Теми уроків. Форми дієслова (загальне ознайомлення). Неозначена форма дієслова. Доконаний і недоконаний вид дієслова.



ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.google.com/search?q=%D0%A4%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B8+%D0%B4%D1%96%D1%94%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0+(%D0%B7%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B5+%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%B9%D0%BE%D0%BC%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F).+%D0%9D%D0%B5%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%B0+%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0+%D0%B4%D1%96%D1%94%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0.+%D0%94%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D1%96+%D0%BD%D0%B5%D0%B4


1.     Розподільний диктант.

Виписати подані дієслова у дві колонки: у першу колонку виписати дієслова недоконаного виду, у другу – дієслова недоконаного виду. З других букв кожного слова повинно скластися закінчення вислову В.Симоненка «В океані рідного народу відкривай …!»

Здивуватися, зупинити, колихати, сховати, остерігати, стримувати, торкнутися, звеселити,вражати,торкатися, унеможливити,світити, дихати,дістати.

В  океані рідного народу відкривай  духовні острови! (В.Симоненко) Слайд 4.

Колихати                                         Здивуватися

остерігати                                        Зупинити

стримувати                                      сховати

вражати                                           торкнутися

торкатися                                        звеселити

світити                                             унеможливити

дихати                                                      дістати

 

Як ви розумієте цей вислів відомого українського поета?

-Головні духовні цінності – людська доброта, порядність, почуття гідності, любов до рідної землі та її народу, працелюбність, лагідне піклування про малих та старих, протистояння злу…


2.     Творче завдання.

Дві пари спільнокореневих дієслів різного виду уведіть до самостійно складених речень.

Зберегти – берегти, думати – задуматися.


 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник §5.. Підготувати повідомлення " Форми дієслова".

2. Виконати вправу 84.



20-21.09.2023                                                                      

Теми уроків. Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична рольСпособи творення дієслів.


ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.youtube.com/watch?v=TiZEmM7aFBE&ab_channel=%D0%A4%D1%96%D0%BB%D0%BE%D0%BB%D0%BE

 1. Дослідження-спостереження над мовним матеріалом

Розглянути таблицю «Способи творення дієслів» 

Префіксальний

    Суфіксальний

 Префіксально-суфіксальний

Словоскладання

Від дієслів

в- (уві-)

від-

до- (ді-)

над-

о- (об-, обі-)

під-

по-

при-

роз-

Від іменників, прикметників, у тому числі, займенників, вигуків, часток

-а-

-ува-

-і-

-ні-

-ca-

під-, з- + -ува-

ви-, по-, з-, не-, про- + -и-, -ува-

від-, до-, з-, не-, на- + -ся

 

 

 

Іменна частина + дієслівна основа

Складні іменники + -ува-, -а-

 

 

1.       ПИСЬМОВО. Утворити префіксальним способом від поданих дієслів слова і записати їх. 

 Миритися, в'янути, цвісти, йти, з'єднати, сміятися, летіти, друкувати, їхати, брати.


2.   ПИСЬМОВО. Від поданих слів утворити дієслова префіксально-суфіксальним способом.

Корінь, хвороба, ліки, кашель, міцність, жаль, зелень, молодь,


3.      ПИСЬМОВО. Утворити префіксальним способом слова з протилежними значеннями. Як вони називаються?

Заносити, закривати, входити, відчепити, згорнути, в'єднатися, причалити, з'єднати, відгорнамоти.

4.      УСНО. Систематизація й узагальнення знань

1.      Які способи словотворення характерні для дієслів?

2.      Від яких частин мови твориться дієслова?

 

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник §4.. Підготувати повідомлення «Способи творення дієслів». 

2. Виписати з енциклопедії текст, який би розповів про лікувальні властивості рослин. Знайти в тексті дієслова, варіанти способу створення.



12-15.09.2023                                      

Теми уроків. Урок мовленнєвого розвитку.  Написання есея (орієнтовні теми: «Гармонія людини і природи як велика духовна цінність», «Земле барвінкова, дай мені здоров'я!») в публіцистичному стилі.


Слово вчителя. Поняття про есе. Есей являє собою унікальний літературний жанр. По суті, це будь-який короткий твір, написаний в приватному порядку зякого-небудь питання. Ключовою особливістю есе є його авторське оформлення – на відміну від стилів наукових та публіцистичних, що маютьстрогу специфікацію стилістики.

Есей – це начерк, міні-твір, невеликий за обсягом, в якому є висловлення власної думки про будь-який предмет, своїх відчуттів, ставлення до світу.

Визначальними рисами есея, як правило, є незначний обсяг (від кількох речень до 10-20 сторінок), конкретна тема, дана в підкреслено вільному, суб'єктивному її тлумаченні; вільна композиція, парадоксальна манера мислення. Як правило, есе виражає нову, суб'єктивну думку про щось.

Скласти сенкан на тему «Здоров’я»

Здоров’я

Міцне, духовне

Зміцнювати, берегти, ставитися

Берегти здоров’я треба змолоду

Цінність


Правила написання есе.

Для написання есе потрібно пройти 4 етапи:

1 етап – збір інформації за проблемою

2 етап - аналіз інформації

3 етап – виявлення власної точки зору

4 етап – викладання власної думки

Завдання для збору інформації

- Поміркуйте, чому твердження «Здоров’я — найвища цінність» є правдивим?

- Чому кожна людина повинна дотримуватися здорового способу життя?

- Чому найкращі ліки може дати лише сама природа?

- Що покращує перебування на природі?

- Які твори про гармонію людини і природи ви читали?

- Чому твердження «Здоров’я — найвища цінність» є правдивим?

Пригадайте прислів'я, приказки про здоров'я:

«Найбільше багатство — здоров’я»; «У здоровому тілі – здоровий дух»; «Хто

про здоров’я дбає, тому і Бог помагає», Здоров'я – найвища цінність»

«Земле барвінкова, дай мені здоров’я!»

Здоров’я, впевнена, - найвища загальнолюдська цінність. Це дійсно так, тому що тільки за наявності здоров’я людина має силу та наснагу для справ, спілкування, творчості, для здійснення мрії. Кожна людина повинна дотримуватися здорового способу життя. Майже всі знають про це, але не усвідомлюють. Молодь марнує своє здоров’я, уживаючи наркотики, алкоголь. Сьогодні на здоров’я впливає і динамічний ритм сучасного життя, постійні стреси. На мою думку, найкращі ліки може дати лише сама природа Перебування на природі може покращити здоров’я людини. Якби можна було припасти до землі та попросити: «Земле барвінкова, дай мені здоров’я!». Гадаю, земля відгукнулася б, потрібно лише перебувати з нею в гармонії, шанобливо ставитися до неї, використовуючи її багатства. Земля потребує твоєї, людино, турботи та любові. Отже, здоров’я найдорожча цінність . Люди! Замислюйтеся над своїм здоров’ям змолоду. А ще зберігайте природу, будьте з нею в гармонії. І земля віддячить Вам.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати есей на одну із запропонованих тем:

1. Гармонія людини і природи як велика духовна цінність

2.  Земле барвінкова, дай мені здоров’я!



12.09.2023                                                                                       

Тема уроку. Урок мовленнєвого розвитку. Повторення вивченого про стилі мовлення. Поняття про публіцистичний стиль.


БЕСІДА

 Які ви знаєте стилі і типи мовлення?

 Який стиль найчастіше ви застосовуєте? Чому?

 Які ознаки має публіцистичний стиль і чому він так називається?



ПРИКЛАД.

Слово «автобіографічний» — іншомовного походження. Грецькі корені цього слова перекладаються так: «autos» — «сам», «bios» — «життя», «grapho» — «пишу». В українській літературі, як і в інших літературах світу, є чудові автобіографічні твори: «Казка мойого життя» Богдана Лепкого, «Зачарована Десна» Олександра Довженка, «Третя Рота» Володимира Сосюри, «Волинь» Уласа Самчука, «Щедрий вечір» і «Гуси-лебеді летять» Михайла Стельмаха, «Через місточок», «Блакитна дитина», «На коні й під конем», «Прожити й розповісти» Анатолія Дімарова… Головний герой у таких книгах читачами ототожнюється з образом конкретного письменнника, який розповідає про все своє життя чи про певний його період, наприклад, лише про дитинство (Є. Пасічник).


Визначити стиль текстів.

 

1.         Мак дикий –однорічна рослина 20-25 см заввишки, з молочним соком. Листки роздільні. Квіти великі –з, 5 -5 см у діаметрі. Чашолистиків 2, вони зелені, рано опадають. Пелюсток 4, яскраво-червоні. Плід-куляста коробочка. Цвіте в травні –липні. Росте на полях, схилах, уздовж доріг по всій Україні, але найчастіше в західних лісостепових і степових районах та в Криму ( З довідника).

 

2.         .На кожному крилі городу росли кущі барвінку. Коли повітря ставало по-материнськи м’яким та лагідним, то барвінок зацвітав, зацвітав так. Наче небо бризнуло на землю живою своєю блакиттю, зацвітав так немов дитячі очі землі дивилися на тебе довірливо ( За Є. Гуцалом ).

 

3.         Стаття 14.

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

 

4.         Царю небесний, Душе істини, що всюди єси і все наповняєш, Скарбе добра і життя Подателю, прийди і вселися в нас … ( Великий Молитовник ).

 

5.         Люба донечко, я отримав листа… Ти питаєш, що найголовніше у нашій

праці ? З чого все починається і навколо чого все обертається ?  Важко відповісти на твоє запитання… Сказати, що найголовніше в нашій… важкій справі нелегко уже тому, що невичерпно складна, безмежно відповідальна людина… Так, думай, донечко , про кожну дитину як про людину _ з листа В. Сухомлинського ).

 

6.         Культура –це не тільки все те, що створено руками й розумом людини, а й вироблений віками спосіб суспільного поводження, що виражається в народних звичаях, віруваннях, у ставленні один до одного, до праці, до мови ( За В. Русанівським ).

 

7.          Ми з Левадихою шусть у коноплі та й присіли. А Палажка присурганилась до криниці, глянула на цямрини, заглянула в криницю та й бубонить сама до себе : « Де ж це ділося моє відро » Вона туди круть, туди верть, блиснула маленькими чорними очима по коноплях, по бур’янах                                                    (І. Нечуй –Левицький ).


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Уявити ситуацію, що ви журналіст. Вам необхідно підготувати статтю в газету на тему «Жителі морських глибин». Скласти і записати висловлювання (10-12 речень), дотримуючись логіки і послідовності викладення думок.



11.09.2023                                                                                       

Тема уроку. Відомості про мовлення. Повторення й поглиблення вивченого про текст, його структурні особливості, мовні засоби зв’язку речень у тексті. Мікротема тексту (практично).


1. Бесіда. Подумати і дати відповіді на запитання:

1. Що називається текстом?

2. Які структурні особливості має текст?

3. За допомогою яких мовних засобів зв’язуються частини тексту?

2. Дослідження-моделювання

Прочитати речення. Розташувати їх так, щоб утворився текст. Дібрати заголовок, який би виражав тему висловлювання.

1) Не завжди люди розуміли і те, що в них відповідно до природи є не тільки права, а й обов’язки.
2) Наші обов’язки перед природою полягають у тому, щоб пропагувати наукові основи охорони та раціонального використання дикої флори й фауни, нормувати мисливство, охороняти середовище й шляхи міграції тварин, створювати заповідники, заказники.
3) Останні ще і тепер не сформульовані чітко, але цілком зрозуміло, що в їх основі лежить культура спілкування з природою.
4) Люди, постійно стикаючись із різними проблемами, збереженню природи не завжди приділяли належну увагу.

Ключ: 4, 1, 3, 2.

Домашнє завдання

Скласти текст-розповідь ПИСЬМОВО (6-8 речень) про заповідник України, у якому вам довелося побувати або читати про нього. Визначити (УСНО) в тексті структурні компоненти, лексичні і граматичні засоби зв’язку.


06-08.09.2023                                                                                        

Теми уроків. ПОВТОРЕННЯ. Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях.

Бесіда.

·  Які розділи науки про мову вам відомі?

·  Який з розділів вивчає словосполучення й речення?

·  Який розділ вивчає  правила вживання розділових знаків? 

·  Які члени речення називаються однорідними?

·  Які члени речення можуть бути однорідними?

·  Як поєднуються між собою однорідні члени речення? 

·  Які розділові знаки ставляться між однорідними членами речення?

·   Що таке звертання? Які розділові знаки ставляться при звертанні?

·  Яка роль вставних слів? На що вони можуть вказувати?

·  Які розділові знаки ставляться при вставних словах?

·  Чому звертання та вставні слова не є членами речення?

Виконання  вправ на   повторення.

Прочитати.  В кожному з речень  визначити однорідні члени та узагальнювальне слово. Пояснити вживання розділових знаків.

І. По полях, садах і городах іде золота осінь. Її урочиста хода відчувається всюди:  на селі й у місті. Яблука, груші, сливи, виноград, кавуни, помідори – все це з’явилося в достатку. І ми з подякою згадуємо тих, хто взяв у землі ці блага природи: садоводів, городників, бригадирів, ланкових. (За В.Минком.)

ІІ. Все навкіл оранжево-лілове: обрій, поле, річка, сіножать. (І.Гнатюк.) Діти улітку складають гербарій:  пелюстка ромашки, цвіт ведмежого вушка, зозулині черевички й  сині лісові дзвоники. (Є.Гуцало.) І ось нарешті вся сім’я зібралась: три доньки, син, зяті, невістки, внук. (І. Доценко.) 

Пояснювальний диктант.

У кожному з речень вказати звертання, пояснити вживання розділових знаків. Чи є звертання членом речення?

І. Цвітіть, сади! Лани, ростіть! Рости, барвінку мій хрещатий! (М.Рильський.) Мій хрещатий барвінку! Найнебесніші в тебе очі! (І.Драч.) В віках прославтеся, шуміть, ліси мої, ліси! (В.Швець.) Дай мені, світанок, пісню і пташиний спів чудовий! (М.Нагнибіда.) Небо, небонько, мерщій посилай до нас дощі! Не сам, дощику, ходи, інших дощиків веди! (О.Орач.) На крилечках, вітрику, полети, колосочки золотом обмети. (Олександр Олесь.) 


Вибірковий диктант.
  

Виписати вставні слова. Пояснити роль кожного в реченні. Чи є вставні слова членами речення?

Здається, це було зі мною вчора. (В.Сосюра.) А зміст, щоправда, таємниць людина знає до дрібниць. (М.Рильський.) Кажуть, легше повалити, ніж звести будівлі стіни. (П.Воронько.) Буває, словом таким обізвешся, що клопоту потім не оберешся. (П.Усенко.)  Щось, напевно, змінилося дуже, коли ти став до дружби байдужим. (В.Коротич.) І, справді, довкола нікого немає, лиш плюскіт живої води. (П.Воронько.) На жаль, ніяк ще не світалось. (П.Тичина.)

Домашнє завдання.  Вправа 30, повторити правила вживання розділових знаків у вивчених синтаксичних конструкціях.


04.09.2023                                                 

Тема уроку:  Літературна норма української мови. Редагування речень, у яких порушено літературні норми української мови.


Як гул століть, як шум віків,

Як бурі подих, - рідна мова,

Вишнева ніжність пелюстків,

Сурма походу світанкова,

Неволі стогін, волі спів,

Життя духовного основа.

 

          Так починається вірш «Рідна мова» видатного українського поета Максима Рильського. Справді, мова народу уміщує і людський досвід, тобто береже пам’ять про минуле, і реагує на реалії сьогодення, тобто відбиває всі зміни в реальному житті.

1.                 Робота з епіграфом.

Без усякої науки ще можна обійтися;

Без знання рідної мови обійтися не можна. І.Срезневський

  - Чи погоджуєтеся ви з думкою вченого-мовознавця І.Срезневського? Обгрунтуйте свою думку.

          Ще в давнину люди зрозуміли, що мова є не лише засобом спілкування, вона олюднює, шліфує людську душу, формує світогляд, робить людину істотою духовною. Саме за допомогою слова в людські душі можна вкласти знання й почуття, що навернуть до добра й справедливості, виплекають найкращі риси. 

2.                 Слово вчителя.  Спілкування – це передавання певної інформації, обмін нею між людьми. Процес спілкування являє собою різні види мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання, письмо. Форми спілкування бувають різні: полілог (групова розмова), діалог (розмова двох людей), монолог (наявність співрозмовника не обов»язкова).

          Отже, мовлення – це діяльність, пов’язана з функціонуванням мови, це спілкування засобами мови, тобто через посередництво мовних одиниць. Мова і мовлення нерозривні.

3.       Розмежовують поняття загальнонародна мова і літературна мова.

       Загальнонародна мова - це сукупність слів, граматичних форм, особливостей вимови й наголошення, що їх використовують люди, для яких українська мова рідна. Загальнонародна мова охоплює діалекти, просторіччя, професійну лексику, жаргони тощо.

          Вищою формою загальнонародної мови є літературна мова.

     Літературна мова - відшліфована форма загальнонародної мови, що постає на основі її писемної форми і в усному та писемному виявах обслуговує життя нації: державну діяльність, законодавство, науку, культуру, художню літературу, театр, засоби масової інформації. Сучасна українська літературна мова опрацьовується науковцями, письменниками та іншими діячами культури і науки.

          Шанобливе та дбайливе ставлення до літературної мови є ознакою патріотизму й високої духовності.


4.                 Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу підручника стор. 8-9 

5.                  Практичне завдання.

          Відредагувати речення (письмово). Пояснити, які норми літературної мови порушено. З опорою на таблицю визначити тип кожної з виправлених помилок.

1. Згадуючи школу, перед нашими очима постає наш дружній клас, бібліотека та оформлений по останньому слову техніки спортзал.

2. Учасники олімпіади вспіли на регістрацію, яку розпочали в 9 годин ранку. Не дивлячись на спеку на протязі дня вони зберігали трудоспособність. Наслідки змагання їм об»явили через три неділі.

3. Без хороших знаннів дуже важко знайти своє місто в житті.

4. Сидячі в залі глядачі нестямилися від зачарування від п’єси. Їхній захват можна було збагнути по їх очах і дарованих виконавцям ошатних букетах. 

5. Самий щасливий день у моєму житті це переможна гра по футболу з командою «Спартак».

6. Я рахую, що старшокласникам нічого не помішає прийняти участь у слідуючих міроприємствах: зустрічі з випускниками прошлих років і організації шкільного музея. 

6.                 Підбиття підсумків уроку.

Бесіда.

    - Як співвідносяться мова загальнонародна та літературна ?

     - Які існують  норми літературної мови?

     Як пов’язані культура мовлення та український національний етикет?

     У чому відмінність між поняттями культура мови та культура мовлення ? 

(Культура мови - уміння правильно говорити й писати, добирати мовні засоби відповідно до мети та обставин спілкування, грамотно, логічно, точно й виразно передавати засобами мови свої думки, почуття й переживання.

Культура мовлення – система вимог щодо вживання мови в мовленнєвій діяльності – усній і писемній. Належний рівень культури мовлення засвідчує розвинений інтелект та високу загальну культуру особистості.)

     Витлумачте терміни мовлення правильне і мовлення комунікативно доцільне.

     Що таке мовне правило? Навести приклади.

(Мовне правило –  наукове осмислення, визначення, формулювання мовної норми. Сама норма літературної мови є підґрунтям правил, якими користуються в усному та письмовому мовленні. )

   – Що впливає на розвиток процесу літературної глобалізації? У чому такий вплив виявляється?

  Чи дивіться, на вашу думку, вплив на рівень культури мовлення наших учасників ЗМІ, зокрема Інтернет? Який вплив ви маєте?

    - Який твій улюблений україномовний сайт? Кого ви звинувачуєте? Які норми української літературної мови? Наскільки потрібні це для Інтернету? Як ви до цього стенду?

  Які ваші слова? Jake їх призначення? Складіть перелік таких ресурсів.

  Про які літературні норми, на вашу думку, найбільше йдеться? Проілюструйте прикладами.

7.                  Домашнє завдання .

Дати відповідь на запитання (5-7 речень) «Який твій словниковий запас? (усно)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz