ЕЛЕКТРОННА ВЕРСІЯ ПІДРУЧНИКА
https://4book.org/uchebniki-ukraina/5-klas/ukrayinska-mova-5-klas-zabolotniy-2022-pidruchnyk
Урок 2. Основи репортажу.
В сучасному соціальному середовищі, що так швидко змінюється, підготувати хороший репортаж може бути особливо складним завданням. Часом навіть зібрати точну інформацію виявляється досить важко. Водночас кілька точних фактів матимуть велике значення для інформування людей про проблему. Хороші журналісти керуються здоровим глуздом і поміркованістю під час вибору тих, кому можна довіряти. Вони ретельно перевіряють джерела інформації і завжди чесні з аудиторією стосовно того, звідки вони отримали цю інформацію.
Збір інформації
Незважаючи на використовувані засоби, кожний хороший репортаж розпочинається з відповіді на шість базових питань стосовно проблеми:
- Що?
- Хто?
- Де?
- Коли?
- Чому?
- Як?
Шість основних запитань допомагають журналістам зібрати основні факти, потрібні для створення сильного сюжету. Будьте таким конкретним і точним, наскільки це можливо. Не забувайте називати повністю місця та імена й прізвища. Переконайтесь, що не припустилися помилки. Під час безпосередньої роботи над репортажем переконайтеся в тому, що інформація, зібрана вами, ще нікому не відома і звичайні громадяни зможуть зрозуміти її.
До початку роботи над сюжетом корисно провести розслідування визначеної вами теми. Хороший журналіст завжди добре знається на темі, яку він висвітлює.
Детальний, з подробицями репортаж кращий, ніж загальний. Одна справа, приміром, написати, що на демонстрації були присутні сили безпеки. І зовсім по-іншому виглядатиме, коли аудиторії дати зрозуміти, що представники сил безпеки належать до міністерства внутрішніх справ, а не армії.
Розрізнити факт і власну думку іноді буває досить непросто. Вам не варто домішувати до фактів власні почуття й думки стосовно проблеми. Також важливо поважати право аудиторії сформувати свою власну думку, засновану на наданих вами фактах.
Приклади правильно заданих шести ключових питань – що, хто, де, коли, чому й як – та відповідей на них:
Що сталося?
- Резюмуйте точно, що саме сталося.
- Який результат?
- Чи було пошкоджене майно?
- Хто виграв?
- Хтось помер? Будьте конкретні.
Добре Сьогодні виборці Тріполі прийшли на виборчі дільниці на перші національні демократичні вибори.
Погано Сьогодні відзначається свято, коли наша велика нація входить у нову, більш благополучну епоху.
Хто брав участь?
- Поясніть, хто там був.
- Скільки людей?
- З яких зацікавлених груп?
Добре Понад 400 студентів одеських вузів взяли участь у фестивалі Вишиванки.
Погано Багато людей було там.
Де це відбулося?
- Забезпечте сюжет даними про країну, реґіон, місто, район, площу, підприємство, будівлю тощо – додайте конкретні деталі.
- Може бути важлива (а може й ні) політична, етнічна та релігійна приналежність людей у цьому реґіоні.
- Це місто?
- Чи сільська місцевість?
- Військова база?
Добре Матч зіграли на тимчасовому, колишньому тренувальному полі університету за межами Порт-Саїду.
Погано Гру проводили не на звичайному стадіоні.
Коли це відбулося?
- Назвіть точну дату – день, місяць і рік.
- Не тільки день, а й година може виявитися важливою за умов стрімкого розвитку подій.
- Якщо для опису подій важлива пора року, чи це було якесь свято або ж режим припинення вогню, – включіть цю інформацію.
- Це було вдень чи вночі?
Добре Запланований раніше на вечір 6 квітня 2016 року виступ Брендона Флауерса перенесено на 14 квітня.
Погано Виступ всесвітньовідомого музиканта був запланований на вчора, але перенесений на наступний тиждень.
Чому це відбулося?
- Яка причина події?
- Яка попередня історія цього?
- Уникайте припущень.
- Використовуйте відомі факти.
- Сталася поодинока подія чи ситуація складалася поступово?
- Це було сплановано? Якщо так, то ким?
- Хто за це заплатив?
- Хто це організував?
Добре За словами прес-секретаря інженерного корпусу, міст не витримав тиску води, яка нахлинула на нього під час шторму, й був зруйнований.
Погано Міст неякісно збудували через корупцію в уряді, так що шторм його зруйнував.
Як це сталося?
- Опишіть розвиток подій – спостереження відрізняються від розмірковування.
- Як усе розвивалося?
- Починалося й розвивалося поступово? Сталося швидко?
- Був певний переломний момент?
Добре Люди почали збиратися сьогодні вранці. До вечора сотні людей зібралися на площі, скандуючи й розмахуючи транспарантами, вимагаючи відставки міністра охорони здоров’я після того, як 13 дітей померли минулого тижня через зіпсовану вакцину від грипу.
Погано Прийшло багато людей, вони голосно вимагали звільнення міністра охорони здоров’я, звинувачуючи його в смерті дітей.
Фактоїди
Для створення успішних коротких розсилок часом варто й корисно подбати про збирання «фактоїдів». «Фактоїди» - головна основа хорошого репортажу. Фактоїдами називаються ключові частини фактологічної інформації, яку ви можете використати, щоб переконатися, чи добре й ефективно ви відповідаєте на запитання ЩО, ХТО, ДЕ, КОЛИ, ЧОМУ і ЯК.
Цифри та статистика – це фактоїди:
- Як багато?
- О котрій годині розпочалася подія?
Подробиці теми – це фактоїди. Коротко опишіть, яким чином щось працює (що б це не було).
- Де все почалося?
- Коли виявиться результат?
- Хто залучений?
- Хто протистоїть цьому?
- Хто це підтримує?
Спостереження – це фактоїди. Про фізичні описи часом просто забувають, а вони – могутній тип фактоїдів.
- Як виглядає кімната?
- У що він одягнений?
- Як виглядає місце події?
Висловлювання – це фактоїди. Висловлювання драматизують і персоналізують вашу позицію. Висловлювання можуть бути заявами про суттєві факти й думки – як вважає першоджерело. Не важливо, що це - констатація факту чи думки. Найголовніше, що це ФАКТ про те, що було сказано, й це має цінність для журналіста.
Необхідно пам'ятати:
- Ключові ознаки хорошого репортажу – інформативність і достовірність.
- Треба відрізняти факт від особистої думки в вашому репортажі.
- Перед тим, як почати писати матеріал, визначтеся зі своєю аудиторією.
- Абсолютна більшість інформаційних матеріалів вибудовується методом «переверненої піраміди», що означає винесення на початок тексту головної інформації, а далі подаються менш важливі дані, потім – ще менш важливі тощо.
- Труднощі доступу до джерела інформації та обмежений час – основні складнощі у створенні хорошого репортажу.
- Особиста упередженість – це ще одна проблема для хорошого репортажу.
- Будьте обережні: не пропустіть неякісну інформацію до вашої аудиторії.
- Всі труднощі й помилки можна звести до мінімуму завдяки спілкуванню з іншими журналістами та ознайомленню з даними з різних джерел.
Контрольні запитання до уроку:
Питання 1. Що з перерахованого нижче – приклад фактоїду? (Відповідей декілька)
- Цифрові дані.
- Цитати.
- Особиста думка.
- Жоден з перелічених варіантів.
Питання 2. Правильно чи Ні: «Хто», «що», «де», «коли», «як» і « чому» - це шість базових питань, на які ви маєте відповісти в репортажі.
Питання 3. Що перешкоджає хорошому репортажу? (Одна відповідь)
- Ускладнений доступ.
- Обмежений час.
- Упередженість.
- Всі перелічені варіанти.
Питання 4. Виберіть приклад хорошої відповіді на ключові запитання репортажу:
- Приїзд Президента був запланований на вівторок.
- Чимало вболівальників так і не змогли потрапити на матч.
- Вочевидь, причиною всього був сильний снігопад.
- 22 жовтня 2016 року в Одесі відбувся IV Міжнародний молодіжний фестиваль соціальної реклами «Інший погляд», в якому взяли участь більш як 400 студентів з різних реґіонів України, а також Німеччини, Польщі, Словенії.
24.02.2023
АСИНХРОННО
Тема уроку. Узагальнення вивченого з розділу «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія».
Перед виконанням тестових завдань повторити правила вживання апострофа та м*якого знака. Тест активний до 15.00 год.
Робота з тестом "На Урок". Покликання на тест
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6966596
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Паперовий підручник.
УСНО правила. Сторінки 119, 123, 129.
02.12.2022
АСИНХРОННО
Тема уроку. Узагальнення вивченого. Звуки мови і звуки мовлення. Позначення звуків мовлення на письмі. Склад. Наголос.
Робота з тестом "На Урок". Покликання на тест
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8001607
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
НАГАДУЮ !!!! Створити малюнок або комікс (альбомний листок) про нормативне наголошування слів.
01.12.2022
СИНХРОННО
Тема уроку. Узагальнення вивченого. Звуки мови і звуки мовлення. Позначення звуків мовлення на письмі. Склад. Наголос.
Покликання на відеозустріч у Google Meet стане доступним через 10 хвилин для початку уроку.
https://meet.google.com/vzm-subm-tms
Епіграф: “ …ч…т…сь, бр…т… м…ї,
Д...м…йт…, ч…т…йт….,
Ч…ж…г…
н……ч…йт…сь,
Й св….г… н…
ц…р…йт….сь”
Т. Шевченко
УСНО. Бесіда. Експрес-
опитування.
-
Фонетика –
це…
-
Орфографія –
це…
-
Загальна
кількість звуків в українській мові…
-
Голосних
звуків…
-
Букви, що
завжди позначають два звуки..
-
Я, ю,є
позначають два звуки….
-
Як визначити
скільки в слові складів…
-
Який склад
називаємо відкритим..
-
А який
закритим …
1. ПИСЬМОВО. «Коректор»
Перепишіть слова, виправляючи орфографічні помилки.
Биреза, лестопад, висна, періг, крежинка, матиматека, деректор, заберати, тирплячий, глебокий, менулий, лидачий, хвелина.
2. ПИСЬМОВО. Запишіть звукописом подані прислів'я
На язиці медок, а в душі льодок.
Батьківщина – твій дім, твоя колиска.
3. ПИСЬМОВО. Виписати слова, в яких є букви, що
позначають два звуки.
Не бійтесь заглядати у
словник:
Це пишний яр, а не сумне
провалля;
Збирайте, як розумний
садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й
Даля,
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій
сад.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► ПИСЬМОВО. Старий підручник: вправа 237. Спочатку поділити подані у вправі слова на склади, а потім - на частини для переносу (де це можливо).
► УСНО. Старий підручник: стор. 94 повторити правила переносу слів.
30.11.2022
СИНХРОННО
Тема уроку. Нетрадиційний урок. Змагання.
Покликання на відеозустріч у Google Meet стане доступним через 10 хвилин для початку уроку.
https://meet.google.com/rdj-sdkk-nzh
Цей урок пройде в незвичайній формі – у формі
змагання. Весь клас ділиться на дві команди, які будуть змагатися за звання
кращих знавців мови.
1. Конкурс «
Анаграма».
Утворити нові слова шляхом перекомбінування літер, складів і визначити ,
які це слова багатозначні чи однозначні.
1 команда. Піон ( поні – однозн.), актор, зірка
, сода, сокіл, банка.
2 команда. Липа, салат, осел, дошка, масло, насос.
2. Конкурс «
Віднови і зашифруй слово».
Потрібно відновити слова з
транскрипції і зашифрувати слова (
зробити фонетичний розбір).
•
1 команда – [табел']- табель, [модел']-
, [кан'йон]- , [ал'бом]- , [м’іл’йард]- , [шчас'т'а]-
;
•
2 команда– [портфел']- портфель, [батал'йон]- , [т'ін']- , [жит ':а] - ,
[вс'уди]- , [б’уджет]- ;
•
1 команда – наприклад: розповідь [роспов’ід'], розказати [….], умиваєшся - […].
•
2 команда - боротьба […], смієшся […].
3. Конкурс «
Допоможи звуку, що заблукав».
Дзвінкі приголосні [б], [д], [ с],[ ж], [ц ],[дж],[ч ], [г ].
Глухі приголосні [т ], [ц ], [дз], [к ], [ш ], [ч ], [з ].
4. Конкурс « Знайди пару звуку»
(За кожну правильну відповідь по 1
балові).
[б
] [т
];
[дж
] [с
];
[дз
] [ч
];
[д
] [ц
].
[ж] [х ];
[г
] [ш ];
5. Конкурс
капітанів.
Кожен капітан повинен записати імена своїх учасників за алфавітом.
Фізкультхвилинка.
Напишіть» у повітрі очима перший рядок алфавіту ( А, Б, В, Г, Г, Д ,Е,Э,Ж)
«Напишіть» у повітрі головою другий рядок
алфавіту(З, И, І, Ї, Й, К, Л,М)
«Напишіть» у повітрі верхньою частиною тулуба (плечима) третій
рядок алфавіту (Н, О, П, Р, С,Т,У,Ф)
«Напишіть» у повітрі нижньою частиною тулуба (тазовою частиною)
четвертий рядок алфавіту (Х, Ц, Ч, Ш, Щ ,
Ь,Ю,Я)
Робити вправи слід з максимальним повертанням частин тіла, плавно, без ривків і зайвого напруження, букви мають бути високими і
великими.
6. Конкурс «
Цікаві букви та хитрі звуки».
Виписати слова:
1)
Ті, що мають більше
звуків, ніж букв;
2)
Ті, що мають більше
букв, ніж звуків;
3)
Ті, що мають
однакову кількість букв і звуків.
Україна (1), єдність(3), дзеркало(2), духмяний, м’яч, їжа, день, історія, знає, дощ, цвях, люди, свято, сім’я, щодня, радіє, близький, стоїть, мрія, солов’ї, троє, сьомий, якість, пюре.
7. Конкурс « Казкарик»
А тепер, пропоную вам на хвилинку стати тими, хто створюють найчарівніший світ казок. Отже, спробуйте відновити казку, добираючи антоніми.
Два брати жили на світі,
Був один з них працьовитий,
А другий —
дуже.
Слухай казку про них, друже.
Той хоробрий і правдивий,
Той , полохливий,
Той розумний, той ,
Той великий, той _________
День і _______ брати
сварились
І ніколи не .
Все, що перший будував,
Миттю .
Хоч братии вже й
помирились,
Після них слова лишились,
В мові ці слова живуть,
Їх звуть.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► ПИСЬМОВО. Електронний підручник: вправа 205.
29.11.2022
СИНХРОННО
Тема уроку. Урок творчості. Створення малюнків, колажів, коміксів, аудіозаписів тощо про нормативне наголошування слів.
Покликання на відеозустріч у Google Meet стане доступним через 10 хвилин для початку уроку.
https://meet.google.com/cms-ktpv-xmk
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Створити малюнок або комікс (альбомний листок) про нормативне наголошування слів.26.11.2022
АСИНХРОННО
Тема уроку. Наголос. Словник наголосів. Логічний наголос для виділення слів зі смисловим навантаженням.
ПИСЬМОВО, Вибіркова
робота
- Запишіть слова в такій послідовності:
спочатку — двоскладові, потім — трискладові і т. д.
Послухай, трава, рости, колосками, Батьківщина, струмок, солов'їна,
калина, медовий.
УСНО. Вправа «Постав наголос»
Зима – зими, сніг – сніги, вікно- вікна, голуб –
голуби, стіни – стіни.
Чи змінюється місце
наголосу при зміні форми слова?
ПИСЬМОВО. Орфоепічна робота
Поставте
наголос у словах.
Читання, писанка,
завдання, подруга, дочка, донька, олень, ознака, вірші, приятель, живопис,
старий, високо, середина.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► ПИСЬМОВО. Електронний підручник: вправа 226.
► УСНО. Електронний підручник: стор. 90 - 91
19.11.2022
АСИНХРОННО
Тема уроку. Склад. Основні правила переносу
Завдання
1. Відгадайте загадки. Слова-відгадки запишіть і поділіть на склади. Які слова не можна поділити?
Склад – частина
слова, що вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря.
Наприклад: ко –
пій – ка, не – бо, сік.
1). Срібний кинджал хвильку в хаті полежав
- і зовсім розтав.( Бурулька )
2). Що то за гість, що тепло їсть? (Мороз )
3). Коли
мене нема - чекають, а коли
прийду – тікають. ( Дощ )
4).Одно рядно сім
баб тягло. (Хмара)
Відкритий склад закінчується на голосний. (до-по-мо-га)
Закритий склад - на приголосний. (дощ)
Завдання 2. ПИСЬМОВО. Доповнiть поданi групи
слiв власними прикладами. Тематика – школа, шкiльне життя.
Односкладовi слова:
бал, класс……..
Двоскладовi слова: школа,
урок, …….
Трискладовi слова: учитель, освiта, …
Чотирискладовi слова: однокласник, гiмназiя…
Багатоскладовi слова: математика, дванадцятибальний, …
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► ПИСЬМОВО. Старий підручник: вправа 236.
► УСНО. Старий підручник: стор. 94 вивчити правила переносу слів.
18.11.2022
СИНХРОННО
Тема уроку. Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ (повторення).
Покликання на відеозустріч у Google Meet стане доступним через 10 хвилин для початку уроку.
Слово читача. Алфавіт походити від перших двох грецьких букв «альфа» та «віта»; азбука – від перших двох букв старослов’янський алфавіт «аз» та «буки»; abetka – від перших двох букв сучасного алфавіту «а» та «бе».
Усього в українській абетці 33 букви; із них 32 букви _ _ _ _ Букви ї, щ завжди позначають два звуки, а дві букви дж, дз – один звук (дзвін, джерело), окрім огляду, коли префікс збігається з першою буквою кореня (над-звичайний, від-жити). Букви я, ю, є можуть позначати два звуки: на початку слова ( яр ) ; після апострофа ( в'юнок); після м ' якого знака (мільярд ) ; після голосного (країна ) .
ПЕРЕВІР СЕБЕ
1.Показує кілька слів, у яких немає м'яких приголосних:
А) вишня - папір.
Б ) кущик - клей.
V ) щоRANку – голос.
2. Покажи слово, в якому всі приголосні дзвінки:
А) річка.
Б) озері.
V ) пісня.
3. Show some words, у яких є однакові звуки:
А ) літо – калина.
Б ) цукор – лисиця.
V ) дим – одяг.
4. Укажіть слова, в яких пишеться буква ґ :
А ) (г, ґ)анок.
Б) (г, ґ)ґедзь;
В) (г, ґ)еографія.
5. Покажи слово, в якому звучить стільки ж, скільи букв:
А) щогла.
Б ) джунглі.
Б ) п'ять.
6. Покажіть мені кілька слів, які мені не подобаються:
А) чебрець – гребінець.
Б ) череп – тканина.
V ) число – газло.
7. Укажи слово, в якому всі приголосні дзвінки:
А) зима.
Б) сосна.
V ) літій.
8. Укажи пари слів, у яких є однакові звуки:
А) сіль – слива.
Б ) налисник – кришка.
V ) clen — липа.
9. покаже слова, в яких пишеться буква ґ:
А) а(г, ґ)рус.
Б) (г, ґ)острий.
В) (г, ґ)рунт.
10. Укажи слово, у якому звучить стільки ж, скільки букв:
А) щільник.
Б ) джеркало.
V ) пір'їна.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► ПИСЬМОВО. Електронний підручник: вправа 195.
► УСНО. Електронний підручник: стор. 83 вивчити правило
17.11.2022
СИНХРОННО
Тема уроку. Урок мовленнєвого розвитку . Особливості будови розповіді. Письмовий твір-розповідь на основі власногодосвіду в художньому стилі (за планом).
Покликання на відеозустріч у Google Meet стане доступним через 10 хвилин для початку уроку.
https://meet.google.com/zmj-gnsm-zyv
Гра «Передай далі»
- Усміхніться одному і ланцюжком передайте сусідові свою усмішку разом із компліментом, торкаючись плечем.
Завдання 1. УСНО. «Мозковий шторм»
-
Розгляньте артинку.
-
Назвіть її.
-
Сформулюйте правила поведінки пошкоджені учнями.
-
Охарактеризуйте кожного із хлопців одним словом.
Завдання 2. ПИСЬМОВО.
Напишіть твір-розповідь тему «Що за Людина має бути чим?»
Словникова робота
Чемний че́мний -а, -е. З повагою ввічливий до людей. || В якому виявляється ввічливість, уважність люб'язність
Створено оригінальний план творіння-розповіді.
планувати
1. Основні правила поведінки у суспільстві.
2. Вихованість - бличччя ожного. (Одного разу......)
3. Чемність - одна з айбільших чеснот.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ( на ВІВТОРОК 22 листопада )
► ПИСЬМОВО. Написати твір - розповідь за поданим вище планом.
► За бажанням. Підібрати і записати 5 прислів ' їв на обговорену тему.
16.11.2022
СИНХРОННО
Тема уроку. Приголосні дзвінкі й глухі (повторення). Вимова звуків, які позначаємо буквами ґ і ґ
Покликання на відеозустріч у Google Meet стане доступним через 10 хвилин для початку уроку.
https://meet.google.com/mvu-gcdz-xcj
Бліци-опитування
Що вивчає фонетика?
Що вивчає орфографія?
У чому виникає відмінність між звуком і буквою?
Як формується звучання мовлення людей?
Тож послухайте?
Скільки звуків є в українській мові? На які групи поділяються звуки?
Чи всі звуки українською мають буквене відображення?
Як щодо фонетичної транскрипції?
Завдання 1. ПИСЬМОВО. Вийміть звук
Змінюються значення, тобто увоюється інше слово, й тоді, коли у слові випускається звук. «Вийміть» із кожного слова один звук, щоб із останнім вийшло інше слово.
зразок. Петро - перо.
Рослина, бруква, маслюк, вільха, бур'ян, чвари, плита, прісний.
Завдання 2. ПИСЬМОВО. Розподільний диктант
Записати подані слова у 2 двокрапки: у першу - ті, що починаються приголосним, у другу - на глухий. Двоє зі слів (за власним вибором) ввести в речення. У записаних реченнях розробки та підкреслити граматичні основи.
Гриб, сніг, казка, красуня, ґудзик, дуб, береза, зббан, жміль, дзвінок, спів, хор, клен, листок.
Завдання 3. УСНО. Гра «Угадай слово з літерою ґ або г»
► Угадайте слова за їхнім лексичним значенням.
1) Страва зі збитих із цукром жовтків; 2) серйозно;
3) металева решітка; 4) земля; 5) колючий кущ зі смачними ягодами; 6) паліс; 7) гомонність.
Довідка:
ґречний, ґрунт, аґрус, ґрати, ґірліґа, ґелґотати, ґоґель- моґель.
Завдання 4. УСНО. Робот зі скоромовками
Прочитати скоромовки. Який приголосний звук часто повторюється у кожній зі скоромовок? Потренуватися у швидкій і чіткій вимові приголосних звуків. Стежити за чітким вимовлянням дзвінких приголосних у кінці слів.
1. Бубоніл діду баба:
- Ой, не дуй на кульбабу,
через колбаби літати
Сто маленьких в'ється.
2. Стріла якось скоромовка
На місточку зла вовка.
скоромовити вовк почав -
Ведучий язик не ламайте!
3. Сів шпак на шпаківню,
Заспів шпак півню:
Ти не вмієш так, як я.
Так, як ти, не вмію я.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► ПИСЬМОВО. Старий підручник: в праві 201.
15.11.2022
СИНХРОННО
Тема чарівності. Приголосні тверді й м'які, шиплячі (повторення). Напівпом'якшені (пом'якшені) приголосні.
Покликання на відеозустріч у Google Meet стане доступним через 10 хвилин для початку уроку.
https://meet.google.com/rgh-rhzs-rbi
ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО
https://www.youtube.com/watch?v=1eVjpBUggHM&ab_channel=%D0%9C%D0%BE%D1%8F%D0%B0%D1%8
ПИСЬМОВО
Електронний підручник. ВПРАВА 177 (письмово).
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► ПИСЬМОВО. Старий підручник: вправа 199.
► УСНО. Електронний підручник: стор. 75-76 опрацювати теоретичний матеріал
12.11.2022
АСИНХРОННО
Тема уроку. Приголосні дзвінкі й глухі (повторення). Вимова звуків, які позначаємо буква [1] ми ґ і ґ.
ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО
https://www.youtube.com/watch?v=EM_SVe6VKWA&ab_channel=%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%BC%D1%
ти знаєш? На землі всі голоси:
Гуркоче хвиля, камінь clatter.
Гуде жучок і пташечка піває,
Десь вітер свище, в небі грім гримить.
Муркоче кішечка, кенгуру стріба.
Цвірінькають веселі горобці.
Ця думка звук така не віра,
Тому немовні звучать звуки ці.
А от человек думать, understand.
І у людини мова є жива!
Вона ворити мовні звуки вміє,
Це звуки, що Сладаються в словах.
УСНО. ДОСЛІДЖЕННЯ – СПОСТЕРЕЖЕННЯ
Послухайте слова. Які звуки ви відчуваєте? Ви змінили своє ім'я на позначене слово?
Син – син, вулики – воліки, сила – мила, казань – качан, луг – лук, сад- суд.
Zwuk
– найменша одиниця мови та мовлення. Звуки мови служать для утворення, пізнання та розрізнення слів.
Фонетика
– роділ науки про мову, що вивчає звуки мови та мовлення.
Звукопис
використовується для передачі на письмі вимови окремого звуку, взятого у вадратні дужки дужки бетерою.
Окремо взяті звуки нічого не означають. Тільки поєднуючись між собою та розташовуючись у певному порядку, звуки мови індивідуального слова. Щоб передати на письмі звучання слова, його записують повністю в квадратних ужках. Відома місія: наголосу є обов’язковим: [мaма].
ПИСЬМОВО
Електронний підручник. ВПРАВА 167 (письмово).
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► ПИСЬМОВО. Електронний підручник: в праві 169.
► УСНО. Електронний підручник: стор. 71 вивчити правила
29.10.2022
АСИНХРОННО
Тема чарівності. Розбір слово для конструкції.
УСНО. Експрес-пити
1. Скільки слів ти знаєш?
2. Дати визначення значущим частинам слова, що стоять: а) перед коренем; б) після кореня; в) у кінці слова.
3. Для людини чого необхідне знання про значущі частини слова?
4. Чи завжди слово з однаковим оренем є пільнокореневими?
5. Що є спільною частиною спорту? Нові приклади.
6. Яке значення має закінчення у слові? Що з тобою?
7. Які суфікси надають слову зменшено-пестливого значення. Нові приклади.
8. З'ясувати поняття: змінні і незмінні слова. У чому їх відмінність?
9. Щоб допомогти чому, ви можете змінити форму слова?
10. Назвіть підрядні, до яких подаються префікси пре-, при-, при-.
11. Які для вас найважливіші вправи? ВООЗ?
ПИСЬМОВО. Вставити пропущені літери. Обґрунтовувати свій вибір. Будь-які п ' ять слів розібрати за будовою і скласти з ними речення.
Ш..бка, ч..сло, ..міти, к..нчик, х..жак, ..кидати, щ..тка, г..рло, ..фабрикувати, ж..р, ..тича. , пр..липити.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► ПИСЬМОВО. Складіть кросворд або загадки на тему «Budowa slova».
► УСНО. Складіть діалог на тему: «Що головніше: оцінка чи знання?»
21.10.2022
СИНХРОННО
Тема уроку. Написання префіксів пре-, при-, при-.
Клікання на відеозустріч у Google Meet стане доступним через 10 хвилин для початку уроку.
https://meet.google.com/kch-rtkk-umo
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виконати тести
20.10.2022
СИНХРОННО
Тема уроку. Розбір слово за будовою.
Покликання на відеозустріч у Google Meet стане доступним через 10 хвилин для початку уроку.
https://meet.google.com/bnp-heri-xpm
Завдання 1. Розібрати за будовою слова
·
Навушник, пришкільний, Одеса, прикарпатський, лис, лисиця, пролісок, передосіній, пташиний, сніжок.
Завдання 2. Коментоване письмо
► Знайдіть у реченнях спільнокореневі слова, позначте в них корінь.
1. Прилетів голуб до голубки. 2. Червоніють яблучка на яблуні. 3. Школярі поспішають у школу. 4. Лісник дбає про ліс. 5. Залетів шпак у шпаківню.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Складіть кросворд або загадки на тему «Будова слова".
19.10.2022
АСИНХРОННО
Тема уроку. Письмовий твір-опис тварини з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення і виразності (у художньому стилі).
ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО
Уявіть, що ви - писання. За даним планом напишу про робочий день. Не забувайте використовувати слова і з фабарвлення та префіксами, які надають тексту емоційної наповненості
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
УСНО. За старим підручником повторіть закон
на сайті 56-57, 59, 62-63
18.10.2022
СИНХРОННО
Тема уроку. Суфікс (повторення та поглиблення). Суфікси, які надають словам емоційного забарвлення та виразності.
Клікання на відеозустріч у Google Meet стане доступним через 10 хвилин для початку уроку.
https://meet.google.com/mwv-fjdu-xvc
Слово читача. Що пільного у словах лисиця, лисиця, лисонька? Чи є у вас префікси? Як азивається частина основи, що стоїть після коріння?
ПИСЬМОВО (переписати в зошит)
ПИСЬМОВО. Подані слова згрупуйте в три стовпчики: б) слова, в яких основа сладається з кореня і префікс; v) слова, в основі яких є корінь, префікс і суфікс
Показ, перевал, лоза, висадки, клен, приказка, зруб, порадник, сом, поле, вигін, мряка, політ, прогулянка, затишок, прадід, прабабуся, синочок, пагорб.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Ел.версія підручника.
УСНО : вивчити правила стор. 57-58
ПИСЬМОВО: в праві 133 (І і ІІ завдання) стор. 59
15 жовтня 2022 р
АСИНХРОННО
Тема чарівності. Префікс (повторення та поглиблення). Префікси, які надають словам емоційного забарвлення та виразності.
Префікс - це означає частину слова, яка стоїть перед і коренем і служить для утворення нових слів.
ПИСЬМОВО. Завдання 1. До слова будувати додайте префікси пере-, ви-, з-, від-, за-, при-, по-, роз-. Запишіть створені вами слова. Знайомство з префіксом і корінь. Як ви розумієте значення слова?
ПИСЬМОВО. Завдання 2. За допомогою префіксів утворіть якомога більше слів від поданих і запишіть.
Вірити, нести, рвати, знати, кидати.
УСНО «Правільно/Неактуально».
- А правда, що префікс – це означає частину слова? (так)
- А правда, що префікс стоїть після кореня? (ні)
- А правда, що за допомогою префікса утворіть слово з новою лексичною ознакою? (так)
- А правда, що префікс є в кожному слові? (ні)
- А правда, що в слові може бути два і більше префіксів? (так).
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Ел.версія підручника.
УСНО : вивчити правила стор. 55
ПИСЬМОВО: в праві 123 стор. 56
14 жовтня 2022 р
СИНХРОННО
Тема уроку. Чарівність культури мовленна. невиправданіе вживання спільнокореневич слив
Клікання на відеозустріч у Google Meet стане доступним через 10 хвилин для початку уроку.
https://meet.google.com/dfq-yimt-kxh
Слово читача.
Якщо в словах
змінюються лише закінчення, то це форми одного й того ж слова (відмінкові,
родові, числові, особові). А якщо додаються суфікси чи префікси – то
утворюються нові спільнокореневі слова.
ПИСЬМОВО Доберіть до слів спільнокореневі. Позначте корінь.
Сад, школа, хмара, вода, клас.
Запам'ятай! Корені слів, які тільки звучать однаково, але мають різне значення,— це різні корені. Наприклад, слова міст і місто — не споріднені, бо в них корені різні за значенням.
ПИСЬМОВО Вибірково-розподільна робота
Запишіть в один стовпчик спільнокореневі слова, а в другий — форми слова, позначте в них основу і закінчення.
Черговий, поза чергою, на черзі, дотримуватися черги, позачерговий, чергувати, кімната чергового, чергування, черговий лікар.
ПИСЬМОВО Вправа на редагування.
Памʼятайте, що невиправдане вживання спільнокореневих слів в одному або в сусідніх реченнях є лексичною помилкою. Відредагуйте речення.
Річні оцінки цього року в мене найкращі. Ми зробили з
паперу паперових птахів. Щоранку я роблю ранкову зарядку. Бабуся назбирала
малини і зварила малинове варення. Нові робітники швидко виконали роботу.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Ел.версія підручника.
УСНО: вивчити правила стор. 45-46, 50
ПИСЬМОВО: вправа 108 стор. 49
13.10.2022
СИНХРОННО
Тема чарівності. Чиє слово. Спільнокореневі слова та форми слова (повторення та поглиблення). Спільнокореневі слова як засіб зв'язку речень у тексті.
Клікання на відеозустріч у Google Meet стане доступним через 10 хвилин для початку уроку.
https://meet.google.com/yse-rhdc-vyv
Спільнокореневі слова — це слова зі спільним коренем, але з різними лексичними значеннями. Можна належати як до однієї, так і до різних частин мови.
Форми слова-це зміни слова за відмінками, числами, родами чи особами ( стіл-velint, priyxtr-priynsion, smiєєown ).
► Як ви бачите однакові слова?
Завданна 1.
►
З кожної колонки випишіть «зайве» слово, доберіть до нього споріднені слова. Поясніть свій вибір.
гріх |
сова |
літак |
синяк |
совен |
літій |
блакитний |
совок |
літатій |
синівський |
совині |
приліт |
робота за дошкою «Розрізняй»
Будинок |
|
Спільнокореневі слова |
Форми слова |
будувати будівельник будівничий збудований |
будинком
будинку у будинку |
Завдання 2. ПИСЬМОВО
► Доберіть до слів спільнокореневі. Позначте корінь.
Сад, школа, хмара,
вода, клас.
Запам'ятай! Корені слів, які тільки звучать однаково, але мають різне значення,— це різні корені. Наприклад, слова міст і місто — не споріднені, бо в них корені різні за значенням.
Завдання 3. ПИСЬМОВО
►
3 групи слів
виберіть спільнокореневі. Позначте корінь, обґрунтуйте відповідь. З одним
словом (на вибір) складіть і запишіть речення.
Бережок, бережливість, бережливий, бережно.
Дорога, придорожній, дорожній, доріжка, дорогий.
Сова, совок, совеня, совиний.
Сирість, сирий, сирник, відсиріти.
Запам'ятай! Є спільнокореневі слова і форми слова.
Слова книжка і книжкою не є спільнокореневими. Це форма
одного й того самого слова!
Завдання 4.
► Розділіть слова на три колонки. Запишіть.
Синоніми |
Спільнокореневі |
Форми слова |
|
|
|
Школяр, учень, шкільний, хлопчик, школяра,
школа, школярі.
Завдання 5.
Вибірково-розподільна робота
►
Запишіть в
один стовпчик спільнокореневі слова, а в другий — форми слова, позначте в них
основу і закінчення.
Черговий, поза чергою, на черзі,
дотримуватися черги, позачерговий, чергувати, кімната чергового, чергування,
черговий лікар.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Ел.версія підручника.
УСНО: вивчити правила стор. 50
ПИСЬМОВО: вправа 114 стор. 52-53
11.10.2022
СИНХРОННО
Тема уроку. Контрольна робота. Лексикологія.
Робота з тестом "На Урок". Покликання на тест
https://vseosvita.ua/test/start/ydw046
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Ел.версія підручника. ПИСЬМОВО Вправа 86 стор. 39
08.10.2022
АСИНХРОННО
Тема уроку. Лексична помилка.
ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО
https://www.youtube.com/watch?v=I8Ew1etp_0g&ab_channel=%D0%90%D0%BD%D0%BD%D0%B0%D0%98%D0%B2%D
Лексичні помилки
Суть помилки |
Приклади |
Правильний варіант |
Уживання слова в невластивому йому значенні |
Я записую цей знаменитий день народження у свій щоденник |
Знаменний (дуже важливий) |
Порушення лексичної сполучуваності |
На свято мама виготовляє смачну їжу |
Смачні страви |
Уживання в одному реченні близьких спільнокореневих слів, однакових слів (тавтологія) |
Їх не чути, бо їх дуже мало |
Не чути ластівок, бо їх дуже мало |
Суть помилки |
Приклади |
Правильний варіант |
Дублювання змісту у двох словах |
Мій дідусь улітку їздив на рідну Батьківщину |
Мій дідусь улітку їздив на Батьківщину |
Уживання слова, не властивого описуваний епосі |
Козаки до останньої краплі крові відбивали фашистську атаку |
Радянські війни до останньої краплі крові відбивали фашистську атаку |
Уживання слів, не властивих українській літературній мові |
Батько дав прикурити за шалості |
Батько дав перцю за пустощі |
Уживання русизмів |
У бібліотеці можна знайти будь-яку інформацію, яка вас цікавить |
У бібліотеці можна знайти будь-яку інформацію, яка вас цікавить |
ПИСЬМОВО. Творче редагування (ЗАПИСАТИ ПРАВИЛЬНО)
1. Рідною батьківщиною мого брата є місто Київ. 2. Учора мій Тузик вечеряв о сьомій році, а потім вечеряв об одинадцятий. 3. Класовод 7-Г доповіла адміністрації, що її клас не має участі у зборі макулатури. 4. За громадою думкою, дерева планують посадити вздовж у всій трасі. 5. Інформативний випуск газети «Шкільні вісті» затримали на 5 днів.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Ел.версія підручника. ПИСЬМОВО
Перша 90, стор. 40
10.07.2022
СІНХРОННО
Тема чарівності. Групи слів заначенням. нетверезі вівчені
Клікання на відеозустріч у Google Meet стане доступним через 10 хвилин для початку уроку.
https://meet.google.com/kip-zpmg-dfn
10.06.2022
АСИНХРОННО
Тема чарівності. Групи слів заначенням. нетверезі вівчені
Робота з тестом «На Урок». Натиснув на тест
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5520794
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Ел.версія підручника. ПИСЬМОВО Вправа 80 стор.37
10 травня 2022 р
СІНХРОННО
Тема чарівності. Пара з них. Словник паронімів.
Покликання на відеозустріч у Google Meet стане доступним за 10 хвилин до початку уроку.
https://meet.google.com/oar-vswk-vzb
ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО
https://www.youtube.com/watch?v=MLCFdA6BB-0&ab_channel=%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%9A%D1%83%D1%80%D1%81
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
1. Ел.версія підручника. Параграф 7 стор 41 (правила)
2. Ел.версія підручника. ПИСЬМОВО Вправа 84
10.04.2022
СІНХРОННО
Тема уроку. Омоніми. Словник омонімів.
Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.
https://meet.google.com/tnm-wwsj-nxj
ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
1. Ел.версія підручника стор.37-38 (правила)
2. Ел.версія підручника. ПИСЬМОВО Вправа 77
24.09.2022
АСИНХРОННО
Тема уроку. Урок мовленнєвого розвитку. Особливості будови опису предмета.
Сьогодні ми з вами будемо описувати предмет. А який,
дізнаємося,
відгадавши загадку.
Він для шкільного журналу – рідня.
Його в портфелі носиш щодня.
Завдяки ньому і ти, і вся родина,
Побачать твоє домашнє завдання. (Щоденник)
Слово
вчителя. Для чого
людині потрібне вміння описувати?
До опису вдаються тоді, коли є потреба, щоб
адресат виразно уявив, розпізнав те, про що ми говоримо чи пишемо, перейнявся
певним ставленням до описуваного предмета, істоти, дії, процесу чи явища.
Опис — це висловлювання, у якому розкриваються важливі,
характерні ознаки, що вирізняють предмет, істоту, дію, процес чи явище з-поміж
інших. Це величина, колір, форма, запах, смак, вік, зовнішність, характер,
властивості тощо.
Які питання містить опис? (Який? Яка? Яке? Які?)
Художній опис містить ознаки, які письменникові видаються
головними на цей момент. Предмети він зображує такими, якими бачить і уявляє їх
собі.
У художньому описі переважають образи, сприйняття
автора, його настрій, думки, почуття.
Мета — створити образне, яскраве враження про предмет,
викликати в читача певне ставлення до нього.
Щоб опис був гарний, треба вміти підмітити й
вибрати найважливіші ознаки й розташувати їх у певному порядку.
У художньому описі зазвичай виокремлюють такі
частини:
1) Перше враження.
2) Загальну характеристику предмета (особи, явища).
3) Опис окремих ознак предмета, які підтверджують
загальну його характеристику, розкривають перше враження.
4) Ставлення до описуваного об’єкта.
Щоденник
Цього року в мене незвичайний щоденник. У твердій глянцевій обкладинці,
яскравий, блискучий, із фотографіями гравців моєї улюбленої футбольної команди.
А найприємніше те, що я можу, відкривши щоденник, не лише посумувати з приводу
великої кількості домашніх завдань, які треба виконати чи поганої оцінки, а й
прочитати про знаменитих футболістів, узагалі спортсменів, дізнатися, скільки
кому років, коли в кого день народження, які рекорди встановленні в різних
видах спорту.
Я дуже люблю підносити щоденника мамі, коли там багато гарних оцінок. І
ховаю його подалі, якщо там є щось неприємне. А найбільше люблю писати великими
літерами під якимись числами: «Канікули».
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Користуючись поданим нижче планом
Описати один із улюблених предметів (6 – 10 речень)
АБО
Скласти опис про один із українських оберегів (український віночок, вишиваний рушник, сорочка, лялька – мотанка, глиняний глечик….); (6 – 10 речень)
23.09.2022
СИНХРОННО
Тема уроку. Використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях (повторення). Роль слів у переносному значенні в художньому стилі мовлення.
Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.
https://meet.google.com/qbh-kqko-gxs
22.09.2022
СИНХРОННО
Тема уроку. Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова (повторення). Тлумачний словник.
Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.
https://meet.google.com/jpc-uofk-bhn?pli=1&authuser=0
20.09.2022
СИНХРОННО
Тема уроку. Урок мовленнєвого розвитку. Типи мовлення
Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.
https://meet.google.com/pwc-zdwp-szy?pli=1&authuser=0
16.09.2022
СИНХРОННО
Тема уроку. Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова (повторення).
Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.
https://meet.google.com/tpg-mjcm-muh
Діти, зверніть увагу на епіграф
нашого уроку. Як ви думаєте, про що ми сьогодні говоритимемо?
Поетична хвилинка.
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, в
країну чудову,
Яка нас чекає й збагачує мову.
Ця країна зветься Лексиконія.
І ми нині разом з вами
Побуваємо у ній.
Де є вулиці, і площі,
І маєтки словників.
Сьогодні ми віддамо належне великій галузі мовознавства —
лексиці. Адже саме вона, володіючи величезним багатством — словами, щедро дарує
їх нам щодня. Головне, щоб ми їх правильно вибирали та використовували.
Вправа
на розрізнення слів і звуків
Порівняйте
подані записи. У якій колонці маємо слова, а в якій — сполучення звуків?
Зробіть висновок, за якої умови сполучення звуків може бути словом.
веешнчок |
Шевченко |
акуїанр |
Україна |
броакз |
Кобзар |
Слово — це знак, який має значення. Тобто слово щось позначає.
У кожній мові — свої слова, свої знаки; українською мовою отвір у стіні будинку
для світла, повітря, закладений рамою зі склом, — «вікно», німецькою — «das
Fenster», англійською — «window», іспанською — «una Ventana».
Кожне слово має
своє значення, а деякі навіть кілька. Ті, які мають тільки одне значення, — однозначні,
слова з кількома значеннями — багатозначні. Якщо ми не можемо пояснити
значення слова, звертаємося по допомогу до тлумачного словника.
В 11-томному українському словнику 137 тисяч слів.
ПИСЬМОВО. Клуз-тест
Лексика — це всі слова,…
Лексикологія — це розділ науки про мову, що вивчає…
Лексичне значення слів — це те, що слово…
Однозначні слова мають … значення, а багатозначні — …
У перекладному словнику мого...
Домашнє завдання. ПИСЬМОВО.
1. Ел.версія підручника стор.17 (правила)
2. Ел.версія підручника . ПИСЬМОВО Вправа 32
15 вересня 2022 р
СІНХРОННО
Тема чарівності. Навчальні аудіоуванна.
Клікання на відеозустріч у Google Meet стане доступним за 10 хвилин до початку уроку.
https://meet.google.com/frk-ddmu-xrk
ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО
1. ПИСЬМОВО виконати тестові завдання в кінці відео.
Фото 2
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
УСНО!!!! ЕЛ.ВЕРСІЯ ПІДРУЧНИКА. Опрацьовувати всі завдання на стор. 8
7 вересня 2022 р
СІНХРОННО
Тема чарівності. Різновиди мовленнєвого спілкування: усне й писемне, монологічне й діалогічне. Мета спілкування й адресат мовлення; основні правила спілкування: вічливість, привітність, доброзичливість, увагасте ,
Клікання на відеозустріч у Google Meet стане доступним за 10 хвилин до початку уроку.
https://meet.google.com/vyb-fiwq-kcp
Виконання системи ситуативних завдань і вправ, розігрування та складання діалогічних текстів. Спостереження над текстом із творчим завданням (робота в парах) - соціальна, комунікативна компетентність. .
Прочитати діалогічний текст за ролями. З'ясувати особистість його змісту. Визначте, яку мету переслідував перший співрозмовник. Виславити власну думку щодо його поведінки. Чи намагаєтесь стежити за ситуацією?
- Хороший день!
- Ласкаво просимо.
— Десяток не отримуєш?
- При собі не маю
— А трійня?
- Теж ні.
- Гривня?
- Ось вам!.
- Тоді дай мені сигару.
— Я не курка.
- Цей сірник дай.
- Немає…
- Що ви робите для народу? «Нема, нема»… То скажи хоч, котра година?» (П.Глазовий)
Складання dialogiw (у групах). Скласти діалог на тему «Здорові звички – здоровий спосіб життя» (10-12 реплік).
Опірні слова і слова.
Здоров'я – це біготство людини
здорова шкіра
Зберігати здоров'я, вести здоровий спосіб життя – громадьий обов'язок ожного
Режим дня - це розпорядок праці, відпочинку і сну
«Який день почався, те буде згодом»
досягнутої особистості гігієни
Активний відпочинок
Здорова мучить
Спортивний, загартований.
Розгорнутий діалог-ситуація.
Аналізуйте. Переглянуто (2-3).
Прослухати діалоги, складені вашими однокласниками, назвати недоліки в їхньому змісті, мовному чи мовленнєвому оформленні та вказати на шляху їх подолання.
Домашнє завдання. ПИСЬМОВО. (2-3 відгуки)
І група (хлопці). Додайте, що мобільний телекомунікаційний є універсальним засобом, для використання якого можна використовувати всі види діяльності.
ІІ група (дівчата). Write an SMS-повідмлення мамі про те, що ви затримуєтеся після школи
5 вересня 2022 р
СІНХРОННО
Тема оберегу: Значення мови в житті суспільства. Українська мова - державна мова укр.
Клікання на відеозустріч у Google Meet стане доступним за 10 хвилин до початку уроку.
https://meet.google.com/vfn-buwd-rwf
Епіграф: Мова – це віконця, через яку людина бачить світ.
Василь Сухомлинський
Добре, подобається учням 5 класу. Поспішаючи на урок, я почула ось цікаву історію:
Давним-давно жили три брати. І от якось, полюючи, вони потрапили у володіння злого чарівника. Той жорстоко повівся з ними: одного осліпів, другого зробив глухим і третьому відібрав мову. Але чари його діяли тільки доти, доки брати не дісталися додому. Отак познущався чарівник з братів і відпустив їх порізно. Першим додому прийшов сліпий брат і знову став зрячим, іншим дістався глухий і почав чути, а третій, німий,
-
Скажіть, будь ласка, чому третій братне повернувся одному?
- Чи чули ви якусь подібну історію про значення мови? (Вавилонський вуж)
-
То про що ми сьогодні будемо говорити на уроці?
Слово читача. Сьогодні ми говоримо про найдорожчий скарб кожного українця, про ту важливу ознаку, яка розмежовує національність і стає великою зброєю у подоланні труднощів – про мову. Спробуємо довести собі і всій Європі, що ми справжні українці, гідні європейці, бо знаємо усе про про про про про наву.
Робот з епіграфом.
-Як ви розумієте вислів «віконця, через яку людину бачить світ»?
-Я роль мови у суспільстві, і що для вас є мова?
-Пишучи творчий лист із кількома словами, що ви говорите особисто?
Приклад: Мова — незакінчений діамант. Мова - найбільший скарб нації. Виступ — … .
Робота з підручником. ( автори Ворон А., Солопенко В. )
Виконання вправи 4 (усно)
Виконання вправи 5 (усно)
викладений теоретичний матеріал і процес практичної роботи з темами
Ми з'ясували, що про основне призначення мови – бути засобом плкування . Однак мова виконує й інші, не менш важливі цункції.
Чим ви можете допомогти ? _
1. Робота з дошкою
Основні функції мови |
ми робимо для допомоги в мові |
Комунікативна (шип) |
близько один до одного, знижена інформація |
Називний (іменований) |
Насіваємо предмети, поняття, явища |
Пизнавальна |
Завдяки мовi людина пiзнає свiт, знаєш, що болить, змінити людей |
Деформація |
Ludina form y virajah dumku за допоміжне слово |
Очевидний |
Завдяки мови люди відчувають себе єdinim the nation, об'єднуються в якась сила |
2. Ознайомлення учнів зі статтею 10 Конституції України та мовним законом від 16 липня 2019 року.
проблемний діалог
Під керівництвом учителя шляхом висунення системи власних версій і гіпотез п'ятикласники усвідомлюють зміст понять «рідна мова», «національна мова», «державна мова».
Статті 10.
Державною мовою в Україні є українська мова. Продовжуйте.
В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист інших мов національних меншин України.
Держава сприяє вивченню міжнародного сільськогосподарського виробництва.
Використання:
В Україні 16 липня 2019 року набув чинності "Про забезпечення функціонування української мови як державної" . Верховна рада України ухвалила закон про державну українську 25 квітня, а 15 травня його підписав мову колиоод Новий закон передбачає гарантії використання української мови в публічному просторі і не поширюється на мову приватного спілкування та мову релігійних обрядів. Норми закону встановлюють обов'язкове використання української мови в державному і комунальному секторах, на транспорті і в закладах харчування, маркування товарів і послуг, у медичній, освітній і мистецькій сферах, а також у засобах масової інформації. Водночас, мовні права національних меншин мають бути на виконання зобов’язань України згідно з Європейською хартією регіональних мов і мов нацменшин, гарантованих окремим законом,
3. Бесіда.
-Яке українське мовлення варто записати?
-А для чого тобі черевик?
- А з якими державами межує Україна?
-Чи відомо вам, що що Європа?
4. Творчо-пошукова робота над творчим списком.
Розглянути карту і розмежувати , з якими країнами межує Україна.
Записати, що таке «Fvropa»?
Намалювати народні символи Украшні.
Підсумок уроку . Рефлекси.
Слово вчителя. На завершення пропозиції переглянути відеоролик «Цікаві факти про українську мову».
https :// www . YouTube . com / дивитися ? v = tFgnu _ v 7 FnM
«Три – дворазовий» метод
Висловлена думка з трьох позицій:
1.
Три факти, які були новими, цікавими, неподіваними.
2.
Два факти, які здавалися незнайомими, або вже відомими.
3.
Odin the fact that which hotілося вивчити детально.
Домашнє завдання .
Дібрати 5-6 висловів відомих поетів, письменників, діячів мистецтва, політиків чи філософів про мив.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz