ЕЛЕКТРОННА ВЕРСІЯ ПІДРУЧНИКА
https://shkola.in.ua/1989-ukrainska-literatura-8-klas-avramenko-2021.html
ПОКЛИКАННЯ НА ВІДЕОЗУСТРІЧ у Google Meet
https://meet.google.com/goz-ziwu-qro?pli=1
Добрий день, дорогі восьмикласники! Для вас освітній процес з 20.02.2025 по 28.02.2025 буде організовано за дистанційною формою навчання. Ви будете більше працювати самостійно. Сподіваюся, що цей період швидко промайне і ми знову зустрінемося в школі !!!
25 (26).02. 2025
АСИНХРОННО
Тема уроку. Урок виразного читання. Виразне читання уривка з повісті «Дорогою ціною».
Робота з тестом "На Урок". Покликання на тест
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2021138
ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО "Виразне читання текстів"
https://www.youtube.com/watch?v=r7SUFy3IUeQ
Вимоги до виразного читання
- Відтворення емоційної насиченості твору (внутрішнє «бачення», робота творчої уяви читця – особливо поетичного тексту).
- Розуміння ідейно-художнього смислу, а не лише фактичного змісту тексту.
- Вміння висловити особисте ставлення, передати зміст і настрій слухачам.
Процес підготовлення до виразного читання може включати складання партитури, що є сукупністю умовних знаків, за допомогою яких роблять розмічування тексту, щоб запобігти можливим помилкам у процесі його читання.
Партитура художнього тексту – це графічне відтворення звучання художнього твору. Складаючи партитуру, позначають паузи, наголоси, підвищення й зниження тону,
інтонаційні переломи тощо. Партитурні позначки допоможуть учителеві в процесі навчання учнів, особливо коли треба показати, як здійснити інтонаційну фігуру, що не визначена розділовим знаком. Скласти партитуру – означає розмітити текст умовними позначками, які допомагають уникнути логічних помилок у процесі повторних читань.
Складання партитури розпочинається із розчленування тексту на частини, періоди, ланки, мовні такти.
Паузи:
а) кома – ледь помітна пауза (позначка – /);
б) двокрапка й тире – помітна пауза (позначка – //).
в) крапка – явна пауза із інтонацією завершеності (позначка – ///).
Тон читання:
а) підвищення тону – стрілка вгору (↑);
б) зниження тону – стрілка вниз (↓);
в) рівний тон – горизонтальна стрілка (→).
Переписати в зошит, поданий нижче зразок.
24 (25).02. 2025
СИНХРОННО
Тема уроку. Час і вічність у повісті, символічні образи, роль і сенс кольорів, звуків.
ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО
https://www.google.com/search?q=%D0%A7%D0%B0%D1%81+%D1%96+%D0%B2%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C+%D1%83+%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D1%96%D1%81%D1%82%D1%96%2C+%D1%81%D0%B8%D0%BC%D0%B2%D0%BE%D0%BB%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96+%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%B8%2C+%D1%80%D0%BE%D0%BB%D1%8C+%D1%96+%D1%81%D0%B5%D0%BD%D1%81+%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%B2%2C+%D0%B7%D0%B2%D1%83%D0%BA%D1%96%D0%B2.&rlz=1C1SQJL_ruUA864UA8Час – швидкоплинність,
вічність, сум, безсмертя, надія, безмежність, вічний рух світу
Одним із
секретів твору є його час. Час незвичайний. Події укладаються в
невеличкі межі кількох тижнів, але за своїм змістом твір охоплює великий
історичний відрізок — близько двох століть. Відкриваючи кожну нову
часову площину, відображену у творі, читач усе глибше проникає в
історію українського народ, її славетні й трагічні сторінки.
Твір
«Дорогою ціною» написаний у 1901 р., опублікований через рік. Тому не
випадково М. Коцюбинський не випадково вже з перших рядків налаштовує читача на те, що розповідь піде про
минувшину. Часова проекція спрямовує погляд в історію, її
далеке й незриме, як перспектива на майбутнє.
ВІТЕР
— символ духу, дихання Всесвіту; невловимості, неусвідомленості; швидкості;
якоїсь звістки (як правило, однієї); шкоди, руйнації і водночас оновлення.
ТУМАН символізує безперспективність, невідомість шляху, який обрали герої повісті.
1)
Вітер - ( с народної творчості - символ волі )
2) Туман - (невідомість шляху, який обрали герої повісті "Дороги
Ціною"
3) Вовк - ( символізує страх і перешкоду до волі . Автор ввів його в твір, щоб
показати, як людина може долати страх і переборювати своє духовне і тілесне
становище).
4) Човен - ( символ божества потойбічного світу )
Роль звукових елементів у повісті
Вічний
шум безбережного моря комишу передається звуконаслідувальними алітераціями
(повторення звуків «ш», «с») та асонансами (повторенням звуку «у») через
сприйняття Соломії. У шелесті комишу Соломія десь глибоко відчувала вирок для
себе.
Розбурхану
стихію пожежі допомагає відчути звук «р», повторений багато разів.
У
творі ми зустрічаємо насичену кольорами та звуками картину. Пам’ятаємо, що вона
має символічне значення. Таке ж навантаження несе і образ вітру. Віднайдіть
його у тексті твору та перекажіть цей уривок. («Що не кажіть, а він живий, той
вітер. Він летить іздалеку, понад тихими селами, і забирає по дорозі, всичує в
себе і тишу села, і клекіт міста, шемрання темного лісу, дзюрчання вод і дзвін
стиглого колоса. Він несе в собі гомін землі, від тихого бриніння мушки до
гуркоту грому, від скритого зітхання серця до крику смертельної розпуки»).
–
Яким ви уявили собі вітер? Розкажіть про його найголовніші можливості. (Вітер –
всемогутня сила, справжній володар, непідвладний часові. Він здатен бути
скрізь, ставати свідком людського щастя та горя, перемоги та поразки. Вітер
може підняти бурю на морі, примусити людину змінити свої плани).
–
Символічний образ вітру ніби продовжує образ космічного польоту. І в цьому
космічному вихорі десь загубилися і долі, і кохання двох невмираючих сердець –
Остапа і Соломії. Такий романтичний, піднесений образ природи підсумовує
розповідь про трагічне кохання. Він своєрідним чином пов’язує різних людей,
континенти, різні часи в одне ціле. Так у творі вимальовується і образ часу та
вічності. У народній творчості вітер – символ волі. Тож як ви думаєте, з якою
метою письменник в епілозі змальовує цю могутню стихію? (Щоб підкреслити, що
Остап на все життя зберіг любов до волі. Остап живе «серед розлогих просторів»,
«в царстві вітру, який «несе в собі весь гомін землі... від скритого зітхання
серця до крику смертельної розлуки. Треба тільки уміти слухати»).
(«Шум комишу перемагав
її. Налякані чужим голосом птахи з тривожним писком крутились над головою
Соломії. Комиш шумів. Він їжився перед нею, тіснив із боків, настигав іззаду,
ловив корінням за ноги, колов і різав
шорстким листом. Жовтий, гладкий, високий – він глузував із неї,
помахуючи над її головою рудим чубом. Соломія чула до нього зненависть, як до
живої істоти. Він дратував її. Коли б у неї був серп або ніж, вона різала б
його доти, поки б він не поліг увесь або вона сама не впала трупом. Соломія
накинулась на нього і почала трощити зі злості, з озвірінням, як свого ворога.
Вона рвала його,
ламала, крутила і била ногами, а він згинався, упирався, зчіплювався вгорі
китицями, ранив їй руки і тільки корінням тремтів, немов од скритого реготу».)
Вітер, немов вихор, підхоплює людські долі, несе їх у височині крізь роки, десятиліття, століття. І в цьому космічному вихорі десь загубились і долі, і кохання двох невмирущих сердець – Остапа і Соломії. Такий романтичний, піднесений образ природи підсумовує розповідь про вічну таїну кохання.
Колір |
Образи-символи |
Чорний |
Морок,
осіння ніч, глибінь Дунаю (тяжке
підневільне життя народу) |
Сірий |
Туман,
осінні хмари, мряка (безнадія,
відчай) |
Червоний |
Пожежа
в плавнях, кров, смерть (страх,
страждання втікачів) |
Жовтий |
Комиші (перешкоди
на шляху до волі) |
У
повісті «Дорогою ціною» переважають чорні й червоні барви: чорна — при
зображенні мороку, осінньої ночі, червона — в картинах пожежі. Чорна — сумному
настрою, червона — страху, породженому пожежею.
Один
із розділів автор зображує перебування головних героїв у плавнях, які яскраво
наштовхують на уявлення кноського лабіринту.
Пла́вні —
заболочені чи підтоплені ділянки річок неподалік
від гирла, вкриті важкопрохідними заростями
вологолюбної рослинності. Більша частина плавнів у заплавах та дельтах річок, але
можуть вони виникати й просто на дуже зволожених понижених ділянках місцевості.
Плавні можна порівняти з Кноським лабіринтом.
Соломія
обрізає волосся, щоб продовжувати шлях втечі з Остапом. Вона дуже рішуча і
складається враження, що їй байдуже, але це зовсім не так, і автор це
підтверджує словами, у яких така деталь, як порівняння пасм волосся з мертвими
гадюками свідчить, що жінці боляче...
Що означає довге волосся:
символіка і значення
Волосся
завжди викликало спеціальну увагу в суспільстві. В українській культурі довге
волосся вважається символом краси, жіночості та сили. Починаючи зі стародавніх
часів, жінки доглядали за своїм волоссям і застосовували різні засоби для його
збереження та зміцнення. Волосся - один із найважливіших елементів жіночого
образу, що додає краси та привабливості.
У
сучасному світі довге волосся стає все більш популярним явищем. Це може бути
спричинено бажанням виглядати жіночно і привабливо, або просто рішенням змінити
свій образ. Однак, насолода володіння довгими волоссями пов’язана не тільки з
зовнішнім виглядом. Традиційно волосся має символічне значення і може втілювати
різні цінності та риси характеру:
1. Краса
та жіночність: Довгі локони часто асоціюються з внутрішньою і
зовнішньою красою. Вони втілюють жіночність, ніжність та привабливість.
2. Сила: Довгі
волосся можуть бути символом сили та мужності. У багатьох культурах волосся
було вважено силою, яка надає особі захисту і магічні здібності.
3. Свобода: Довгі
волосся можу інтерпретуватися як символ свободи та незалежності.
4. Дорослість: Довге
волосся також може бути символом дорослості. Він може показувати, що особа
знаходиться на новому життєвому етапі та готова до викликів і відповідальності.
Написати
твір-роздум: «Що означає бути вільним?» (за повістю М. Коцюбинського
«Дорогою ціною»). У творі намагайтеся визначити, що було найголовнішим для
героїв повісті і чи досягли вони цього та у який спосіб? Чи прийнятна така
поведінка? Ваше ставлення до позиції персонажів, сучасне ставлення людини до
власного життя.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz