8 клас ДИСТАНЦІЙНЕ українська література

ЕЛЕКТРОННА ВЕРСІЯ ПІДРУЧНИКА

https://shkola.in.ua/1989-ukrainska-literatura-8-klas-avramenko-2021.html

ПОКЛИКАННЯ НА ВІДЕОЗУСТРІЧ у Google Meet

https://meet.google.com/goz-ziwu-qro?pli=1

Добрий день, дорогі восьмикласники! Для вас освітній процес з 20.02.2025 по 28.02.2025 буде  організовано за дистанційною формою навчання. Ви будете більше працювати самостійно. Сподіваюся, що цей період швидко промайне і ми знову зустрінемося в школі !!!


25 (26).02. 2025

АСИНХРОННО

Тема уроку. Урок виразного читання. Виразне читання уривка з повісті «Дорогою ціною».

Робота з тестом "На Урок". Покликання на тест

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2021138


ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО "Виразне читання текстів"

https://www.youtube.com/watch?v=r7SUFy3IUeQ


Вимоги до виразного читання

  1. Відтворення емоційної насиченості твору (внутрішнє «бачення», робота творчої уяви читця – особливо поетичного тексту).
  2. Розуміння ідейно-художнього смислу, а не лише фактичного змісту тексту.
  3. Вміння висловити особисте ставлення, передати зміст і настрій слухачам.

Процес підготовлення до виразного читання може включати складання партитури, що є сукупністю умовних знаків, за допомогою яких роблять розмічування тексту, щоб запобігти можливим помилкам у процесі його читання.

Партитура художнього тексту – це графічне відтворення звучання художнього твору. Складаючи партитуру, позначають паузи, наголоси, підвищення й зниження тону,

інтонаційні переломи тощо. Партитурні позначки допоможуть учителеві в процесі навчання учнів, особливо коли треба показати, як здійснити інтонаційну фігуру, що не визначена розділовим знаком. Скласти партитуру – означає розмітити текст умовними позначками, які допомагають уникнути логічних помилок у процесі повторних читань.

Складання партитури розпочинається із розчленування тексту на частини, періоди, ланки, мовні такти.

Паузи:

а) кома – ледь помітна пауза (позначка – /);

б) двокрапка й тире – помітна пауза (позначка – //).

в) крапка – явна пауза із інтонацією завершеності (позначка – ///).

Тон читання:

а) підвищення тону – стрілка вгору (↑);

б) зниження тону – стрілка вниз (↓);

в) рівний тон – горизонтальна стрілка (→).


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Переписати в зошит, поданий нижче зразок.



24 (25).02. 2025

СИНХРОННО

Тема уроку.  Час і вічність у повісті, символічні образи, роль і сенс кольорів, звуків.

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО 

https://www.google.com/search?q=%D0%A7%D0%B0%D1%81+%D1%96+%D0%B2%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C+%D1%83+%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D1%96%D1%81%D1%82%D1%96%2C+%D1%81%D0%B8%D0%BC%D0%B2%D0%BE%D0%BB%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96+%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%B8%2C+%D1%80%D0%BE%D0%BB%D1%8C+%D1%96+%D1%81%D0%B5%D0%BD%D1%81+%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%B2%2C+%D0%B7%D0%B2%D1%83%D0%BA%D1%96%D0%B2.&rlz=1C1SQJL_ruUA864UA8


Час – швидкоплинність, вічність, сум, безсмертя, надія, безмежність, вічний рух світу

Одним із секретів твору є його час. Час незвичайний. Події уклада­ються в невеличкі межі кількох тижнів, але за своїм змістом твір охо­плює великий історичний відрізок — близько двох століть. Відкриваючи кожну нову часову площину, відображену у творі, читач усе глибше про­никає в історію українського народ, її славетні й трагічні сторінки.

Твір «Дорогою ціною» написаний у 1901 р., опублікований через рік. Тому не випадково М. Коцюбинський не випадково вже з перших рядків налаштовує читача  на те, що розповідь  піде про минувшину. Часова проекція спрямовує погляд в іс­торію, її далеке й незриме, як перспектива на  майбутнє.

ВІТЕР — символ духу, дихання Всесвіту; невловимості, неусвідомленості; швидкості; якоїсь звістки (як правило, однієї); шкоди, руйнації і водночас оновлення.

ТУМАН символізує безперспективність, невідомість шляху, який об­рали герої повісті.

1) Вітер - ( с народної творчості - символ волі )
2) Туман - (невідомість шляху, який обрали герої повісті "Дороги Ціною"
3) Вовк - ( символізує страх і перешкоду до волі . Автор ввів його в твір, щоб показати, як людина може долати страх і переборювати своє духовне і тілесне становище).
4) Човен - ( символ божества потойбічного світу )

 Роль звукових елементів у повісті

Вічний шум безбережного моря комишу передається звуконасліду­вальними алітераціями (повторення звуків «ш», «с») та асонанса­ми (повторенням звуку «у») через сприйняття Соломії. У шелесті комишу Соломія десь глибоко відчувала вирок для себе.

Розбурхану стихію пожежі допомагає відчути звук «р», повторе­ний багато разів.

У творі ми зустрічаємо насичену кольорами та звуками картину. Пам’ятаємо, що вона має символічне значення. Таке ж навантаження несе і образ вітру. Віднайдіть його у тексті твору та перекажіть цей уривок. («Що не кажіть, а він живий, той вітер. Він летить іздалеку, понад тихими селами, і забирає по дорозі, всичує в себе і тишу села, і клекіт міста, шемрання темного лісу, дзюрчання вод і дзвін стиглого колоса. Він несе в собі гомін землі, від тихого бриніння мушки до гуркоту грому, від скритого зітхання серця до крику смертельної розпуки»).

– Яким ви уявили собі вітер? Розкажіть про його найголовніші можливості. (Вітер – всемогутня сила, справжній володар, непідвладний часові. Він здатен бути скрізь, ставати свідком людського щастя та горя, перемоги та поразки. Вітер може підняти бурю на морі, примусити людину змінити свої плани).

– Символічний образ вітру ніби продовжує образ космічного польоту. І в цьому космічному вихорі десь загубилися і долі, і кохання двох невмираючих сердець – Остапа і Соломії. Такий романтичний, піднесений образ природи підсумовує розповідь про трагічне кохання. Він своєрідним чином пов’язує різних людей, континенти, різні часи в одне ціле. Так у творі вимальовується і образ часу та вічності. У народній творчості вітер – символ волі. Тож як ви думаєте, з якою метою письменник в епілозі змальовує цю могутню стихію? (Щоб підкреслити, що Остап на все життя зберіг любов до волі. Остап живе «серед розлогих просторів», «в царстві вітру, який «несе в собі весь гомін землі... від скритого зітхання серця до крику смертельної розлуки. Треба тільки уміти слухати»).

(«Шум комишу перемагав її. Налякані чужим голосом птахи з тривожним писком крутились над головою Соломії. Комиш шумів. Він їжився перед нею, тіснив із боків, настигав іззаду, ловив корінням за ноги, колов і різав  шорстким листом. Жовтий, гладкий, високий – він глузував із неї, помахуючи над її головою рудим чубом. Соломія чула до нього зненависть, як до живої істоти. Він дратував її. Коли б у неї був серп або ніж, вона різала б його доти, поки б він не поліг увесь або вона сама не впала трупом. Соломія накинулась на нього і почала трощити зі злості, з озвірінням, як свого ворога.

Вона рвала його, ламала, крутила і била ногами, а він згинався, упирався, зчіплювався вгорі китицями, ранив їй руки і тільки корінням тремтів, немов од скритого реготу».)

Вітер, немов вихор, підхоплює людські долі, несе їх у височині крізь роки, десятиліття, століття. І в цьому космічному вихорі десь загубились і долі, і кохання двох невмирущих сердець – Остапа і Соломії. Такий романтичний, піднесений образ природи підсумовує розповідь про вічну таїну кохання.

 

Колір

Образи-символи

Чорний

Морок, осіння ніч, глибінь Дунаю

(тяжке підневільне життя народу)

Сірий

Туман, осінні хмари, мряка

(безнадія, відчай)

Червоний

Пожежа в плавнях, кров, смерть

(страх, страждання втікачів)

Жовтий

Комиші

(перешкоди на шляху до волі)

 

Роль і сенс кольорів у творі

У повісті «Дорогою ціною» переважають чорні й чер­воні барви: чорна — при зображенні мороку, осінньої ночі, червона — в картинах пожежі. Чор­на — сумному настрою, червона — страху, породженому пожежею.

Один із розділів автор зображує перебування головних героїв у плавнях, які яскраво наштовхують на уявлення кноського лабіринту.

Пла́вні — заболочені чи підтоплені ділянки річок неподалік від гирла, вкриті важкопрохідними заростями вологолюбної рослинності. Більша частина плавнів у заплавах та дельтах річок, але можуть вони виникати й просто на дуже зволожених понижених ділянках місцевості. Плавні можна порівняти з Кноським лабіринтом.

Соломія обрізає волосся, щоб продовжувати шлях втечі з Остапом. Вона дуже рішуча і складається враження, що їй байдуже, але це зовсім не так, і автор це підтверджує словами, у яких така деталь, як порівняння пасм волосся з мертвими гадюками свідчить, що жінці боляче...

Що означає довге волосся: символіка і значення

Волосся завжди викликало спеціальну увагу в суспільстві. В українській культурі довге волосся вважається символом краси, жіночості та сили. Починаючи зі стародавніх часів, жінки доглядали за своїм волоссям і застосовували різні засоби для його збереження та зміцнення. Волосся - один із найважливіших елементів жіночого образу, що додає краси та привабливості.

У сучасному світі довге волосся стає все більш популярним явищем. Це може бути спричинено бажанням виглядати жіночно і привабливо, або просто рішенням змінити свій образ. Однак, насолода володіння довгими волоссями пов’язана не тільки з зовнішнім виглядом. Традиційно волосся має символічне значення і може втілювати різні цінності та риси характеру:

1. Краса та жіночність: Довгі локони часто асоціюються з внутрішньою і зовнішньою красою. Вони втілюють жіночність, ніжність та привабливість.

2. Сила: Довгі волосся можуть бути символом сили та мужності. У багатьох культурах волосся було вважено силою, яка надає особі захисту і магічні здібності.

3. Свобода: Довгі волосся можу інтерпретуватися як символ свободи та незалежності.

4. Дорослість: Довге волосся також може бути символом дорослості. Він може показувати, що особа знаходиться на новому життєвому етапі та готова до викликів і відповідальності.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати твір-роздум: «Що означає бути вільним?»  (за повістю М. Коцюбинського «Дорогою ціною»). У творі намагайтеся визначити, що було найголовнішим для героїв повісті і чи досягли вони цього та у який спосіб? Чи прийнятна така поведінка? Ваше ставлення до позиції персонажів, сучасне ставлення людини до власного життя. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz