5 - В українська література

ЕЛЕКТРОННА ВЕРСІЯ ПІДРУЧНИКА 

https://pidruchnyk.com.ua/1682-5_ukrlit_arhupova.html


06-07.04.2023

СИНХРОННО

Тема.   Володимир  Винниченко. ‘Федько-халамидник’’.  Художня    розповідь

             про  дивовижного   хлопчика  Федька,  його  життя  і пригоди,  стосунки

            з   однолітками. Щедрий  на  добро  внутрішній  світ  героя.  Федько  як

            особистість

                                                                    

Віддай  людині крихітку себе

                                                               За це  душа поповнюється  світлом.

                                                                                              Ліна  Костенко

                                       

 1.Слово  вчителя

2. Літературний  диктант

1.Батьківщиною  В.Винниченка  є… (Кіровоградщина).

2.На  якому факультеті  навчався письменник?  (На  юридичному).

3.Перший літературний  твір  він  написав  у… (14 років).

4.Перше  дитяче оповідання мало назву… (‘’Кумедія  з  Костем’’).

5.Останні роки  життя  В.Винниченко провів    в  еміграції  у… (Франції).

6.Чому твір  ‘’Федько-халамидник’’  вважається    автобіографічним?

    (Своєму героєві  віддав   чимало  власних  рис)

7.За  жанром  ‘Федько-халамидник’’  - це… (Оповідання).

8.Хто  головний герой   твору?   (Федько).

9.Що  найбільше  цінував  батько  у  Федькові?  (Відвертість,  правду).

10.З ким порівнювали  Федька?   (З Солов’єм-Розбійником).

11.Халамидник -  це…  (Бешкетник,  розбишака).

12.Чим  закінчується  оповідання?  (Смертю  Федька. Толя  забирає  чижика).

 

3.  Проблемні  питання

1.Чому  гине головний  герой?  (Герой  гине,  бо залишається самим собою,  не пристосовується   до  обставин,  а має мужність  протистояти  їм).

2.Хто найбільше  винен  у трагедії    з  Федьком?

 

4.Слово  вчителя

-  А зараз  я хочу перевірити,   чи  уважними  ви  були,  коли читали оповідання.

До речі,  а що ми називаємо  оповіданням? (Невеликий розповідний твір про  одну  або кілька подій з життя  людини  чи кількох   людей).

 

5. Бесіда

-   Які почуття   викликав  у  вас  твір? (Обурення,   бо  Толя  виявився таким бездушним.   Захоплення   мужністю  Федька,  коли  той  рятував  Толю).

-   Чому  автор  назвав  твір не просто ‘Федько’’,  а  ‘’Федько-халамидник’’?

 (Автор  хотіврозповісти  про  справжнього  і  щирого  хлопчика,  реального  персонажа).

 

6. Бліц-опитування

1.                Хто головний герой оповідання? (Федько)

2.                Назвіть другорядних дійових осіб. (Толя, батьки Федька, батьки Толі, Стьопка, Спірка, Гаврик)

3.                Чим Федько відрізняється від своїх товаришів? (він був справжнім лідером, який не боявся відповідати за вчинки інших, жертвував собою, коли того вимагали якісь обставини)

4.                Як Федько ставиться до своїх друзів? Що в його поведінці вам подобається, а що ні?

5.                Хто були батьки Федька? (Головний герой має обох батьків. Про тата відомо, що він працює в типографії, місце роботи мами невідоме. Знаємо лише, що обоє дуже зайняті, працюють з ранку до ночі, на виховання сина часу не вистачає і тому цей обов'язок перекладено на школу, до якої їхній син далеко не завжди ходить. Батьки з'являються вдома лише ввечері, утомлені після роботи і в них нема вже і особливого бажання займатися сином. Проте майже щодня Федько влаштовує різні розваги, витівки, які закінчуються для нього побиттям.) Що можна сказати про їхнє життя? (бідні)

6.                Як виховують вони свого сина?

7.                Чи поважає Федько своїх батьків? (Так: він розуміє, що за пустощі повинна бути розплата)

8.                Охарактеризуйте Толю. (Син хазяїна того будинку, де жила Федькова родина)

9.                Батьки Толі. Які вони? (Вони багаті, виховані і освічені. І ці батьки постійно тиснуть на свою дитину, забороняючи їй робити те, то вона бажає. Тому особливої вини Толі у тому, що він «делікатний і смирний», нема. Він вихований в середовищі, представники якого вважають себе кращими за інших. Уже із самого дитинства пін звик, що якщо добре попросити, то батьки йому все дозволять, що можна на когось звалити провину, і батьки в це вірять, особливо, коли винним робиш звичайних бідних людей. Толя вже так звик відбріхуватися, що не уявляє, як може бути по-іншому)

10.           Як Толя ставиться до своїх батьків?

11.           Чому Федько вирішив піти на річку й покататися на крижині? (дитяча цікавість, потреба самоствердитись)

12.                       Яка людина могла б вирости з Федька, а яка – з Толі? Аргументуйте вибрану позицію.

 

7.  Інсценізація   (монолог  Толі,  монолог   Федька)

Монолог 1 

Я завжди виходив надвір трошки боязко, жмурився від сонця й соромливо посміхався своїми невинними синіми очима. Чистенький, чепурненький, я зовсім не мав нахилу до його забав. Але цей халамидник неодмінно спокушав мене, і  я, бідненький,  приходив додому подраний, з розбитим носом.

Монолог 2

Сиджу у себе на воротях, як Соловей-Розбійник на дереві, і дивлюся. Я ж усе люблю або по кришах лазити, або на воротях сидіти.

Руки в кишені, картуз набакир, іду, не поспішаю. Але тікать і не пробуй, я усяку собаку випереджу.

   А ввечері вже чекає на мене прочуханка. Але й тут я не як всі діти поводжуся. Не плачу, не прошуся, не обіцяю, що більше не буду. Насуплюся й сиджу. Мати лає, грозиться, а я хоч би слово з уст, сиджу і мовчу....

 

8. Гронування  ‘Риси  характеру  Федька  і  Толика’’

У таблицю розподіліть епітети, які притаманні, на вашу думку, кожному з хлопців.

Федько

Толя

Чесний, бешкетливий,

Безсердечний,  делікатний,  підлий,

вірний  у дружбі,

боягузливий,    жорстокий,

сміливий, відчайдушний,

егоїстичний.

мужній,  добрий,

справедливий.

 

  Чесний, безсердечний, бешкетливий, делікатний, підлий, вірний у дружбі, боягузливий, сміливий, відчайдушний, жорстокий, мужній, егоїстичний, добрий, справедливий.

-  Знайти  підтвердження цих рис у тексті.

 

Риси характеру і поведінки Федька:

а) непосидючий:  « … неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці» ;

 

б) сильний«…перший по силі на всю вулицю»;

в) відкритий:  «Він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, - але Федько того не любив»;

г) впертий:  «…не як всі діти поводиться. Він не проситься, не плаче, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а  він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»; « камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…»;

ґ) правдолюб:  « Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»;

д) спритний:  «Ловкий хлопчак», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка» ;

е) стійкий: «…камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…».

є) непримиренний до зрадництва« Не любить також Федько й товаришів видавати»;

ж) спокусник: «…Федько знову спокушає Толю.  І спокушає якраз у такий момент, коли ні одному чоловікові в голову б того не могло прийти»;

з) шанобливий до батька: «… якби зачепили його тата, зразу б грубості почав говорити, а то й битись поліз би» -.

 

Риси характеру Толика:

а) тендітний:  «…чистенький, ніжний, з щічками,  як проскура»;

б) богобоязливий:  «… тихенько хреститься й блідніє…»;                                    г) самоповажний:   «…кричати на вулиці не личить благородним дітям»;

ґ) брехливий: « я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку. А потім Федько узяв  і пхнув мене на кригу. Я не винен!»;

д) підступний:  «…Чижика він сказав Федьковій матері віддати йому, бо він його виграв у Федька»;

е) байдужий до  чужого  горя: «Коли Федькова труна сховалась за рогом вулиці й не було вже нікого видно, Толя одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі і побіг гратися з чижиком» - 1 сонечко.

 

9.Робота  з таблицею

     Заповнити  таблицю  ‘’Поведінка  головного   героя оповідання  Федька’’

Поведінка Федька

Під час гри в піску                         

Грається з усіма дітьми, потім повалить усе –

і своє, й чуже; хто розсердиться чи заплаче, поб’є

Під час запуску змія дітьми         

Федько кричить – попереджає про напад – і йде

віднімати іграшку; поборе всіх, хто захищається;

потім може повернути змія, ще й своїх ниток

віддасть

Коли батьки карають за провину

Ставиться з розумінням, терпляче зносить побиття, не плаче й не просить, товаришів не видає.

 

10.Бесіда

-  То  який  же  Федько  насправді? (Федько – дитячий отаман. У ньому відвага, життєвий  азарт, винахідливість, надійність -  це малий бешкетник.

  У нього безліч вад і недоліків.  Та  в нього є чому  вчитися   не лише дітям, а й  дорослим.

   Автор не тільки  показав Федька як розбишаку, а  й зумів показати   честь, совість, велич  душі  хлопчика.  

  Такі  люди як Федько  - велика рідкість. Це люди особливі,  спонукати їх до вчинку  може щось дуже важливе,  наприклад, велика сердечна доброта, вроджений потяг  захищати  слабшого і безпомічного.

 Федько - добрий хлопчик, надійний. На нього можна розраховувати у скрутну хвилину.

 

     Слово учителя. Ми бачимо, що образ Толі повна протилежність образу Федька.

     Перед нами два світи, два полярні табори. З одного боку – вуличний хлопчик Федько із дуже бідної сім’ї, а з другого – «ніжна, делікатна, смирна» та «чистенька і чепурненька» дитина Толя із заможної сім’ї.

       

11.  Кола Вена

    Порівняльна  характеристика  Федька  і  Толі.

 

   Спільні риси

Однолітки, живуть в одному дворі, цікаві, люблять пригоди….

 

 

 

Відмінні риси

 

Федько                                                                    

Син робітника, сміливий, і справедливий, сильний, вправний,                               

благородний…

Толя

Син пана, боягузливий, перекладає  вину на інших, слабенький фізично, підлий, незграбний…

 

11.Пригодницька гра  ‘Стежками  Федька-халамидника’’                                       

 

 Розташуй епізоди твору у правильній хронологічній послідовності.

1.Покарання Федька батьками.

2.Пригода з повітряним змієм.

3.Смерть Федька.

4.Атмосфера у Толиному будинку.

5.Толя хоче повторити «подвиг» Федька.

6.Поведінка хлопців під час дощу.

7. Суперечка між Федьком та Толею.

8. Порятунок Толі.

9. Байдужість Толі до чужого горя.

10. Події на льодоході.

Ключ: 2, 4, 6, 7, 10, 5, 8, 1, 3, 9.

12.Слово  вчителя

      Діти,   давайте поглянемо,  як  народна творчість  влучно  й образно увіковічнила  людські якості.  З  поданих  прислів’їв  вам  треба  назвати,  які  стосуються  Федька,   а  які  -  Толі.

 Вікторина «Народна мудрість»

Про кого з персонажів оповідання ці прислів’я ?

1.  У тихому болоті чорти водяться. (Толя)

2.  Святе та боже – на чорта схоже. (Толя)

3.  Аби душа чиста, а постоли нічого. (Федько)

4.  У лиху годину узнаєш вірну людину. (Федько)

5.  Тихий-тихий, а у вухо лізе. (Толя)

6.  Сила та розум – краса людини. (Федько)

 

 13.Евристична бесіда «Згадати все»

Висловіть власну думку на тему:

1. Моє враження та враження моїх товаришів від кінцівки оповідання (Потрясіння: Толя пішов гратися з чижиком, в той час як на цвинтарі ховали Федька).

2. Головні герої оповідання (Федько-халамидник, син бідного робітника друкарні, і Толя, дитина з багатої сім`ї).

3. Опис подій весняного ранку (Федько по крижинах перебрався з одного берега на інший; Толя самостійно не зміг цього зробити, йому допоміг Федько, який потім упав у воду; Толя злякався, не допоміг товаришу, а інші друзі прийшли на допомогу Федькові).

4. Оцінка вчинку Тол.і (Підлість, боягузливість і брехливість, про таких в народі кажуть: «Лякливий. Як заєць, а шкідливий, як кішка).

5. Федько – справжній друг. (Врятував Толю від смерті та від батьківського покарання).

6. Якого друга я хотів би мати коло себе і чому ? (Друга, який не зрадить і на якого можна завжди покластися).

Підбиття  підсумків  уроку

14. Проблемні запитання

     А тепер  повернімося  до  початку  уроку  і  дамо  відповідь  на проблемні  запитання.

15.’Мікрофон’’

-  Чи  суголосний  епіграф  уроку  з  життям автора  та його  героями?

-   Яку  думку   хотів   донести  автор  до  нас  цим  твором? (На повагу  заслуговує  та людина,  яка має   велику  сердечну   доброту,    бажання  захищати  слабшого,  безпомічного;  надійна  людина,  на  яку можна  розраховувати  у скрутну хвилину).

-  Бешкетування  для   Федька,    на  вашу    думку, -  це  забаганка  чи  потреба  душі?

 

16.’Незакінчене  речення’’

- Сьогодні на  уроці  я  зрозумів (-ла)…

-Я  ніколи не  забуду…

- Мені  хочеться вірити,  що…

-  Твір  змушує  задуматись   над…

-  Найскладнішим  було…

-  Найбільше  мені  сподобалось…

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

          На вибір:

1.Написати  твір-мініатюру   ‘Чи  хотів  би  я (хотіла  б)  мати  такого  друга  як  Федько?’’

2.Створити  власну кінцівку  оповідання

 



24.02.2023

СИНХРОННО

Тема уроку. Літописні оповіді: «Володимир вибирає віру», «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам». Любов руських (українських) князів до своєї землі; їхня сила духу, воля, благородство, сміливість, вірність.

Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.

https://meet.google.com/pdb-yeix-csw




Слово вчителя. Зв'язки Київської Русі з іншими країнами ставали ще тіснішими. Торгівля, постійні контакти з Візантією, Хазарським царством, з Північним Кавказом і Західною Європою підносили роль нашої держави. «Гості», тобто іноземні купці, які приїжджали в Київ, Чернігів, Новгород, розповідали про звичаї народів у своїх землях і про свої релігії. Греки дотримувались східного християнства, яке називалося православ'ям. Багатьом країнам хотілося залучити на свій бік Русь. Між ними точилася боротьба за те, чию релігію прийме Київський князь. Ця боротьба відображена в літописній оповіді про вибір князем Володимиром віри.





ПИСЬМОВО.

-Які риси характеру є спільними для руських князів Володимира і Ярослава Мудрого, з якими ми познайомилися в літописних оповідях.

(Володимир  Розважливий, далекоглядний, мудрий керівник, прислухається до порад інших, його поважають інші народи,запровадив християнство, служить для блага свого народу)

(Ярослав Талановитий полководець, мудрий керівник, любить книги, поширює християнську віру, розвиває книго писання,будує культурні пам’ятки, піклується про свій народ, тонкий політик.)


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

ПИСЬМОВО. Скласти твір-мініатюру  «Якби я став Київським князем…»



30.11.2022

СИНХРОННО

Тема уроку. Олександр Олесь. Казка-п’єса «Микита Кожум’яка».  Виокремлення в ній найнапруженіших епізодів.

Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.

https://meet.google.com/rbs-dkbz-sqh

ПИСЬМОВО.

Переписати в зошит визначення «ДРАМА»




ПИСЬМОВО. Сенкан (зразок переписати в зошит).

Микита Кожум’яка.

Мовчазний, кремезний.

Працює, бореться, перемагає.

Оборонець рідного народу, Києва.

Змієборець.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

ПИСЬМОВО. Виконати тестові завдання.

     1.  Микита Кожум‘яка - це 

А) князь сусіднього князівства

Б) київський богатир 

В) розбійник-розбишака

Г) джура Змія

2.     У якому місті відбуваються події твору?

А) Смоленську

Б) Львові 

В) Києві

Г) Новгороді

3.     Що стало основою для написання твору ?

А) Розповіді дідуся

Б) Літописні оповіді

 В) Сюжет однойменної народної казки

 Г) Сюжет твору іншого автора

 

4. Хто з героїв твору "Микита Кожум'яка" промовив такі слова: "Хто не бореться, той раб!"?

А) Микита   

Б) воєвода

В) князь

5. Укажіть, як закінчується драма-казка Олександра Олеся “Микита Кожум’яка”: 

А) поєдинок Микити зі Змієм

Б) поразкою Микити

В) уславлення Микити-переможця

Г) смертю Змія




26.11.2022

АСИНХРОННО

Тема уроку. Казка-п’єса як різновид драматичного твору. Зміст та художні особливості казки. Олександр Олесь. Казка-п’єса «Микита Кожум’яка».

ПИСЬМОВО. Дати відповіді на запитання.

1. Чому люди любили Лоскотона, не любили Плаксія?

2. Доведіть, що "Цар Плаксій та Лоскотон" є казкою.



«Микита Кожум’яка» сюжет та композиція твору

Зав’язка: Змій бажає отримати князівну в якості викупу.

Розвиток дій: воєводи радяться і Микита Кожум’яка вирішує битися зі Змієм.

Кульмінація: Змій викрадає Князівну. Микита бореться зі Змієм.

Розв’язка: Микита перемагає Змія та рятує Князівну.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати казку-п’єсу Олександра Олеся «Микита Кожум’яка»

Підручник (старий) стор.143-155






18.11.2022

СИНХРОННО

Тема уроку. Урок виразного читання фрагментів казки «Мавка Вербинка». Добро і зло в казці.

Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.

https://meet.google.com/shf-jydx-tzc

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.youtube.com/watch?v=WP0VIW3jCUI&ab_channel=%D0%A4%D1%96%D0%BB%D0%BE%D0%BB%D0%

Перевірка домашнього завдання.

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6533083





Прочитати уривок від слів ...Вербинка знала, що він — добрий...

до слів... підштовхує їх до вбивства безневинних створінь.

Аргументуйте свою думку, прочитавши уривок. А як ви думаєте?


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати казку В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон.

Підручник (старий) стор.74-77



16.11.2022

СИНХРОННО

Тема уроку. Образи фантастичних істот у казках. Дійові особи та побудова казки. Василь Королів-Старий. Казка «Мавка Вербинка». 

Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.

https://meet.google.com/aqo-yhqh-wns


Словник казкових героїв.

1) Водяник — злий дух (зображуваний у фольклорі як дід із сивою бородою), що

живе в озерах, річках тощо і приносить людям нещастя.

2) Лісовик — той, що живе в лісі.

3) Мавка — казкова лісова істота в образі чарівної голої дівчини з довгим

розпущеним волоссям.

1. Бинда — стрічка.

2. Вискусовують — тут: ховаються, уникають.

 

Бесіда за змістом казки

Моя домівка — ліс густий,

А все, що в нім, — моя сім'я;

Вовки, лисиці, Хух малий,

Коза, куріпки і змія,

А відгадаєте, хто я?

Прочитавши акровірш, саме про неї, Мавку, ми і почнемо розмову. Якою постаєМавка Вербинка перед вами?

 

1. Про яких Мавок ще згадує у казці письменник?

2. Про яких казкових персонажів йдеться у казці?

3.  Що зробила Мавка, угледівши мисливців?

4.  Прочитати цитати до характеристики Лісовика.

5.  Що трапилося із Зайчиком?

6. Чим допомогла Зайчикові Мавка?

7. Як урятувалася кізонька Вербинка?

 

Завдання: відтворити літературний портрет Мавки за допомогою опорних слів.

Очі: «...темні очі, що були, як фіалки або фіалова тінь...».

Волосся: «...її довге темно-синє волосся, що відблискувало, як гайвороняче

крило...»..

Руки: «...ніжні, білі,як лілеї,..».

Голосок: «...неначе задзвонили навколо сині дзвіночки...», «..ніжний...».

Прочитати уривок від слів ...Вербинка знала, що він — добрий...

до слів...підштовхує їх до вбивства безневинних створінь.

Аргументуйте свою думку, прочитавши уривок. А як ви думаєте?

8.  Кому допоміг лісник?

9.  Як наказав вовків лісник?

10. Тож якою постала Мавка у казці «Мавка Вербинка»?

Портрет Мавки. «Незвичайно гарна дівчина з темними очима, як фіалки; довге темно-синє волосся, що виблискувало, як гайвороняче крило, довгі світло-зелені шати, ніжні, білі, як лілеї, руки і голос, неначе задзвонили навколо сині дзвіночки».

Авторська характеристика: добра, лагідна, дбайлива, турботлива, товариська, небайдужа, вірна, смілива, відважна

Вправа «Асоціативна сітка». Записати по одній асоціації до кожної літери слова «Мавка»

М – мила

А –

В –

К –

А –


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

1. Прочитати казку «Мавка Вербинка».

АУДІОКАЗКА

https://www.youtube.com/watch?v=W8P1usYIPl4

Електронний підручник стор. 89-97

2. Лист до літературного героя. Написати листа до Мавки або лісника – персонажів казки «Мавка Вербинка»



12.11.2022

АСИНХРОННО

Тема уроку.  Іван Франко «Фарбований Лис». Особливості літературної казки, її відмінність від народної.


Робота з тестом на платформі "На Урок". Покликання на тест

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7185984





ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати казку «Яйце - райце».



21.10.2022

АСИНХРОННО

Тема уроку.  Казка «Ох». Зміст казки. Виразне читання фрагментів твору.

 Робота з тестом на платформі "На Урок". Покликання на тест

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9676503

Сьогодні  ми поговоримо про працю та добро, адже  ці два поняття дуже  пов’язані  між собою. На прикладі головних героїв кахки «Ох» зрозуміємо,  хто з них втілює добро, а хто — зло, спобуємо довести, чи важлива  в  нашому житті  праця, адже вона  все може – за її допомогою перемагають труднощі, знаходять рішення проблем, які здавалися тупиками, досягають добробуту. Праця насправді творить, удосконалює людину, а людина – про це казали мислителі всіх часів – за своєю природою жадає вдосконалення.

 

А девізом нашого уроку будуть слова  Шалви  Амонашвілі, давайте прочитаємо їх разом.

«Незалежно від того, чекають від тебе добро чи не чекають –Твори добро.

Незалежно від того, помітять твоє добро чи не помітять –Твори добро.

Незалежно від того, приймають твоє добри чи відкидають –Твори добро.

Незалежно від того, чим будуть платить тобі за добро: добром чи злом –Твори добро.

Твори добро і ні у кого не питай дозволу, бо ніхто не може бути володарем твого добра».

Словникова робота

Добро – корисна справа, учинок.

Доброта – чутливість, стан душі людини, що спонукає творити добро.

Добро – одне з понять  моральної свідомості, учинок, що приносить людям щось корисне.


Характеристика дійових осіб.

Якими ви уявляєте зовнішність героїв казки? За якими деталями? (Зовнішність передається через мову та вчинки героїв казки: в уяві постають типові образи селян, пана, української дівчини)

Якими рисами характеру наділений  Ох, батько, син, царівна? Як про це сказано у тексті?


Герої

Зовнішність

Риси характеру

Вчинки

Ох

Батько

Син




ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати казку «Летючий корабель».




19.10.2022

СИНХРОННО

Тема уроку.  Казка «Про правду і кривду». Народне уявлення про добро і зло в цій казці.

Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.

https://meet.google.com/gam-tvym-aaa

БЕСІДА

1.     Які жанри фольклору вам відомі?

2.     Чим казка відрізняється від міфу?

3.     Що таке народна казка? Які групи казок ви знаєте?


·        Словникова робота

Небіж – син брата чи сестри (племінник);

Піп – священник;

Гребля – споруда, що перегороджує річку;

Вгатити греблю – перегородити річку.

·        Бесіда за текстом казки з поступовим складанням таблиці

·        Як розпочинається казка? Прочитайте зачин.

·        Хто є головними героями казки? Яким життям вони жили?

·        До якого виду казок належить казка «Про правду і кривду»? Доведіть свою думку.

·        Про що засперечалися дядько та його небіж?

·        Чому багатий дядько впевнений у тому, що зараз правди немає, що скрізь панує кривда, а його небіж упевнений, що за правдою жити легше? Кого ви підтримуєте?

·        Як вирішили  розв’язати суперечку дядько з небожем? Як ви ставитеся до того, що дядько забрав у хлопця всю його худобу? Чи міг би він учинити якось інакше? Як би вчинили ви у даному випадку?

·        Чи здивували вас відповіді подорожніх?

·        Що є фантастичним у цьому творі, а що реальним( Фантастичним - зустріч із чортами, підслуховування їхньої розмови, а потім виконання всіх завдань, становлення небожа королем. Реальним – розмови з перехожими, бідність і багатство, суперечка.)

·        Чим хизувалися чорти? Чому вони робили лихо?

·        Як небіж допоміг людям? Яку винагороду він отримав?

·        Яке магічне число зустрічається у казці? (Три рази запитували, як краще жити; зустріли трьох чоловік; три чорти-слуги; три лиха для людей; три дерева; три підводи; царівна одужала через три дні.)

·        Які риси характеру хлопця ви б відзначили? (цитатна х.)

·        Яким, на вашу думку, був із хлопця король?

·        Розкажіть про другу зустріч небожа і дядька? Які риси характеру притаманні цим персонажам? (цитатна х.)

·        Чим закінчується казка? Чому з дядьком сталося нещастя?

·        Хто ж виявився правий у цій суперечці?


Ознаки казки

Ознаки казки

Приклади

Зачин і кінцівка

Жили колись-то 2 брати: один багатий, другий бідний

Казкові істоти

Чорти

Повтори слів

Ідуть, ідуть – зустрічається їм піп.

Чарівні предмети

-

Магічні числа

Тричі питають про правду і кривду (чоловік, пан, піп);

3 шкоди, які зробили чорти;

3 дерева для греблі; 3 підводи;

королівна за 3 дні одужала.

 

Наявність загадок, завдань, виконавши які герой досягає мети

1.     Загатив греблю

2.     Урятував місто

3.     Вилікував королівну

 

 


·        Установлення послідовності подій

·        1. «Сидить собі на дереві та й чує усе, що чортяки балакають». 2. «Нічого робити небожеві: віддав дядькові всю свою худобу». 3. «Узяв дядько ті два кораблі з усім добром і поїхав додому». 4. «Впізнав свого дядька, але не показав йому й виду». 5. «Пан віддав йому сто карбованців і пару коней з коляскою та з кучером». 6. «Прокоролював він уже кілька там літ, коли приїжджає у його королівство якийсь-то багатий купець».

·        Художній переказ

Перекажіть текст від імені небожа; перекажіть текст від імені дочки короля.


Підсумки уроку

Тема: розповідь про пошуки правди небожем.

Головна думка: правда і добро завжди перемагають.

Чому навчає нас ця казка? Які ви висновки для себе зробили?

Казка вчить жити по-правді, не заздрити іншим, не впадати у відчай.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Напишіть власну кінцівку казки (3-5 речень),  починаючи від слів «А як приїдеш у свій город, розказуй усім, що краще жити правдою, аніж кривдою».



15.10.2022                                                 14.10.2022

АСИНХРОННО                                     СИНХРОННО

Тема уроку.  Побутові та фантастичні казки. Засоби художньої виразності в казці. Казка «Мудра дівчина». Побудова казки, її яскравий національний колорит.


15.10.2022     Робота з тестом на платформі "На Урок". Покликання на тест

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4219728


Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.

14.10.2022     https://meet.google.com/ouc-nkgj-kce



Бесіда за змістом казки

1. Як ви гадаєте, чи був пан справедливим? Доведіть свою думку прикладами з тексту? 

2. Чому, на вашу думку, батько звернувся за порадою не до освічених чоловіків, а до дочки?

 3. Порівняйте відповіді багатого та бідного братів. Про що вони свідчать? 

4. Чи розсердився пан, почувши правильні відповіді на свої запитання? Чому?

5. Як ви гадаєте, чи мають пан і Маруся спільні риси?

 6. Доведіть, що «Мудра дівчина» є казкою. До якого різновиду вона належить? Чому ви так вирішили?

 7. Чи можуть злі сили бути розумними? 


ПИСЬМОВО  Характеристика дійових осіб.

Маруся

Батько

Пан

Брат

Завдання:  назвати риси характеру  і розмістити їх  у відповідні колонки: Маруся, батько, пан,  брат.  Риси характеру: добрий , чесний,    роботящий,   боязливий,   люблячий добра, смілива,    кмітливарозсудлива винахідлива ,    працьовита,   мудрарозумна,   ледачий,  нерозсудливийсамолюбивий,   зажерливий скупий,   дурний,   облесливий.


УСНО.   Зєднайте частини прислівїв.  Які з них відображають головну думку казки?

На панську мудрість…                                  а розум ще далі.

І сила перед                                                      а душа в болоті.

Око бачить далеко…                                      розумом никне.

Голова без розуму…                                       дурень повчає

Тіло в злоті…                                                   мужицька хитрісь.

Розумний учить,                                              як ліхтар без свічки.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати казку «Про правду і кривду». Виписати у зошит незрозумілі слова.





07.10.2022

СИНХРОННО

Тема уроку.  Література рідного краю

Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.

https://meet.google.com/bav-dgid-jit


ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

1.  https://www.youtube.com/watch?v=PIYMuvRcYL0&ab_channel=%D0%9C%D0%B0%D0%BC%D0%B0%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%83%D1%87-


ПРОЧИТАТИ КАЗКУ

2.  https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=8085




05.10.2022

СИНХРОННО

Тема уроку.  Узагальнення вивченого. Загадки, прислів’я, приказки.

Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.

https://meet.google.com/jwt-oeho-smr


Робота з тестом на платформі "На Урок". Покликання на тест

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9460666


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити напам’ять по 5 прислів’їв та приказок




30.09.2022

СИНХРОННО

Тема уроку.  Зміст і форма загадок. Віршовані загадки Леоніда Глібова та загадки Зірки Мензатюк. Акровірш (практично). Засоби художньої виразності в загадках.

Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.

https://meet.google.com/jwt-oeho-smr



23.09.2022

СИНХРОННО

Тема уроку.  Народні перекази.

Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.

https://meet.google.com/ahr-acjo-myq



21.09.2022

СИНХРОННО

Тема уроку.  Народні перекази: «Про запорожців»«Як Сірко переміг татар».

Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.

https://meet.google.com/omx-tngp-ekv?arra=4&plidtor=boq_hlane_Wivdv4ibuWC&iarj=1&hs=187



21.09.2022

СИНХРОННО

Тема уроку.  Народні перекази: «Про запорожців», «Як Сірко переміг татар».

Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.

https://meet.google.com/obu-whsp-kdi?pli=1&authuser=0


БЕСІДА.

  • Що таке народні перекази?
  • Які звичаї та традиції були в запорозьких козаків?
  • Чому народ любить перебільшувати можливості своїх героїв?

Слово вчителя. У народних переказах відтворено мрії українців та українок про справедливість, перемогу добра над злом. Народні перекази бувають як сумні за змістом, так і жартівливі.

У них народ наділяв своїх улюбленців богатирською силою, непереможністю, ця ознака також властива казкам і легендам. Мабуть, найбільше до наших днів дійшло переказів про славних запорожців, адже їх вважали прикладом лицарства, відваги й патріотизму.

Народний переказ — це усне оповідання про визначні історичні події та їхніх героїв/героїнь. За змістом перекази близькі до легенд, проте в них значно менше (а іноді й немає) фантастичних елементів і більше фактичних подій та достовірності.

Розвиваємо компетентності

Кмітливість, підприємливість, корисливість, байдужість, кулінарні здібності, боязливість, недовірливість, обережність, хитрість, щирість, сміливість, почуття гумору, щедрість, дружелюбність, самовпевненість, безкорисливість, добродушність... Які із цих ознак характеризують хлопця, посвяченого в козаки? Що з переліченого потрібно сучасній людині, щоб стати успішною?


Домашнє завдання

1. Навчіться переказувати народні перекази «Прийом у запорожці» та «Як Сірко переміг татар».

2. З’ясуйте, хто такі козаки-характерники. Підготуйте про них розповідь.





16.09.2022

СИНХРОННО

Тема уроку.  Народні перекази про звичаї і традиції запорозьких козаків, про лицарство та відвагу захисників рідного краю. Народний переказ «Прийом у запорожці».

Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.

https://meet.google.com/pxj-zcei-dow

1. УСНО. БЕСІДА

- Які персонажі вивчених творів є, на вашу думку, добрими?

- Які персонажі вивчених творів є лихими?

- Наведіть приклади добрих справ, які ви робили

- Що треба робити, щоб не перетворитися на лиху людину?

- Що б ви порадили людям, які , на вашу думку, лихими?

 

2. ПИСЬМОВО (тільки відповідь)

ЛІТЕРАТУРНИЙ ДИКТАНТ.

Запис у зошиті а) легенда, б)…., в)…., г)……

а) розповідь казкового чи фантастичного характеру про незвичайну подію або життя  діяльність якоїсь особи це….

б) я знаю такі легенди…

в)  розповідь, що передає уявлення наших далеких предків про створення світу, його будову, про богів і демонів, різних фантастичних істот це…

г) які міфи ви знаєте?

г) Силун – це герой легенди…

д) Карпо Дніпровський – це герой легенди…

е) Сльози дівчини з відомої легенди перетворилися у ….

є) Крапельки крові перетворилися на …




УСНО. Бесіда за питаннями.

-         Які риси характеру перевіряли запорожці в новобранців?

-         У чому полягала перевірка? Ви б змогли її пройти?

-         Чому більшість новачків провалювало завдання?


Переписати таблицю в зошит

Риси характеру 1 хлопця

Риси характеру 2 хлопця

Малодушний, безвольний, безініціативний,невпевнений у собі, пасивний, тривожний.

Розумний, безстрашний, сміливий, рішучий, винахідливий,

щедрий, благодушний, вільний у думках і діях, вольовий, цілеспрямований, впевнений у собі.

-         А які ще  випробування ви б запропонували козакам?

-         Чому, на вашу думку, кожен козак повинен вміти варити кашу?

-         Якщо хлопець не проходив перевірку, що чекало на нього?

(знайдіть підтвердження своїх слів у тексті)

- Зачитайте уривок , в якому хлопець бідкається , що запорожці не йдуть їсти кашу. Чому, на вашу думку, такого хлопця не хотіли приймати у козаки?

-         Яка винагорода чекала на того, хто проходив випробування?

- Яку роль у житті України грали запорожці?


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.                  УСНО. Дати відповіді на подані нижче запитання

2.                  Прочитати переказ «Прийом у запорожці»





13.09.2022                                                        14.09.2022

СИНХРОННО                                               СИНХРОННО

Тема уроку.  Міфи й легенди українців. Первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки. Добро і зло, роль їх у житті. «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло людини?», «Берегиня» (за С. Плачиндою), «Дажбог», «Неопалима купина» (за Є. Шморгуном), «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі», Сила рідної землі"  (2 години)

Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.

14.09.2022  https://meet.google.com/xvf-xqfn-oap

13.09.2022  https://meet.google.com/kcv-jfyf-kjk

Слово вчителя.

Зараз у нас не викликають здивування природні явища: дощ, сніг, грім, блискавка, вітер, затемнення,  тощо. Ми знайомі з процесами і закономірностями, які відбуваються в довколишньому середовищі. А в далекому минулому наші предки боялися всього того, що відбувалося в наколишньому світі. Їхні спроби пояснити явища природи, віра в можливість кращого життя, у всемогутність істот – богів, здатних захистити і урятувати людей, ставали основою чарівних історій.

   Сьогодні ми познайомимося з найдавнішими міфами та легендами наших пращурів, поринемо у дивовижний світ слов’янського світогляду.

1.     Бесіда.

-   Яку роль відіграє слово в житті людини?

-   Що таке фольклор?

-   Чим відрізняється між собою фольклор та література?

-   Що спільного, а чим відрізняються між собою музика, фольклор та література?

-   Наведіть декілька прикладів взаємодії видів мистецтва.

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

 https://www.youtube.com/watch?v=UvpOs7_tGPc&ab_channel=%D0%A0%0

2. Бесіда за питаннями для обговорення твору «Про створення землі»:

   Як пояснити те, що до появи землі була вода? Яке значення має вода в житті людини?

   Чому, на вашу думку, для створення землі Дажбог вимушений був звернутися до чорта?

   Згадайте, що символізував чорт в усній народній творчості?

   Яка географічна назва свідчить про те, що відбувалося створення саме української землі?

   Чи можемо ми виокремити у цьому творі ознаки усної народної творчості? (Тричі чорт поринав у воду, щоб дістати піску; відсутність автора; фантастичність чарівність піску, який дав можливість ство­рити землю.)

   А що ви думаєте про створення землі?

   Чи зацікавила вас ця легенда? Чим саме?

3. Легенда «Про зоряний Віз»

Примітка (пояснення) про «Віз». «Віз» (Велика Ведмедиця). Народ підмітив деякі найголовніші сузір'я і дав їм характерні назви відповідно до форми, яку вони утворюють роз­ташуванням зірок, що входять до їхнього складу.

Зоря. Із замилуванням дивилась людина у вечірнє небо, де зароди­лась — зарожевілась ясна зоря, прикрасила собою край неба, а згодом зустрілася з місяцем та й мандрує собі з ним у парі.

Тема: висвітлення на прикладі дівчини, що несла глечик з водою для хворої матері рис доброти, порядності, відповідальності за доручену справу, чуйність до чужого горя і намагання допомогти людині, яка опинилася у скруті.

Ідея: уславлення щирої людини (дівчини), яка живе не тільки для за­доволення власних потреб, айв інтересах інших людей.

Основна думка: призначення людини —жити на землі, творити доб­ро, допомагати ближньому.

Виразне читання легенди.

Аналізування змісту твору «Про зоряний Віз» у формі бесіди за пи­таннями:

   Яка трагедія сталася на землі? Які її наслідки?

   Охарактеризуйте дівчинку, яка виявила бажання допомогти своїй мамі і тим людям, які зверталися до неї.

   Що означає зоряний Віз? Чим це зумовлено?

   У чому виявилася щирість дівчинки? Наведіть приклад з твору.

   Що, на ваш погляд, у творі фантастичного? {Коли перекинувсь той глечик, то з нього вилетіло сім зірок великих і восьма маленька та й по­ставали вони на небі.)

   Як пояснити те, що за щирість дівчини бог послав дощ на країну? У чому символічність образу дощу?

   Чому вчить нас ця легенда?

4. Опрацювання змісту міфу «Берегиня» 

Берегиня — це богиня життя і родючості, матір усього сущого, яка дає життя і оберігає людей від усякого зла, добра «хатня» бо­гиня, що оберігала оселю, малих дітей, добробут сім’ї. Зображення Берегині — стилізованої жіночої фігурки з піднесеними для благо­словення руками — і сьогодні можна зустріти на українських ви­шиванках і писанках. У давньослов’янській релігії — це русалка, добрий дух, хранителька. Вона відома під багатьма іменами в міфо­логічних системах інших народів. У слов’янському шануванні най­частіше використовується ім’я Лада. Берегині допомагають людям дістатися до берега цілими і неушкодженими, захищають їх від про­каз Водяника, чортів та мар. Берегині з’являються на Русальному тижні, сидять на березі і розчісують свої зелені коси, плетуть вінки, перекидаються в житі, влаштовують хороводи і заманюють до себе молодих хлопців. Після закінчення Русального тижня берегині за­лишають землю. У день Івана Купали їм влаштовували проводи.


▼ Як у міфі зображено життя людей? На що спонукають людей боги-захисники? Наведіть цитати з тексту. («Спочатку кутини будуйте, виходьте з печер та бурдеїв. Годі скніти в темряві та холоді. Час жити в світлій хаті…»)
▼ Чим хотіла допомогти людям Берегиня?
▼ Як Чорнобог хотів перешкодити світлим богам?
▼ Хто переміг у протистоянні світлих та темних сил?
▼ У чому виражалась вдячніть людей своїй захисниці?

5. Легенда"Неопалима купина"

   Додаткова інформація за змістом тексту.
Неопалима купина — у Біблії це терновий кущ, що горить, але не згорає, у якому Бог з’явився Мойсею, що пас овець у пустелі по­близу гори Синай. Коли Мойсей підійшов до куща, щоб поглянути, «чому кущ горить вогнем, але не згорає», Бог звернувся до нього з куща, що горів, призвавши вивести народ Ізраїлю з Єгипту в зем­лю Обітовану.

Неопалимою купиною в народі називають ясенець. Ясенці — дуже гарні рослини. Мають привабливі білі або рожеві п’яти­пелюсткові квіти, зібрані в китицеподібні суцвіття. Причому чотири пелюстки спрямовані вгору, а п’ята — донизу. Чіткі темніші жилки на пелюстках збігаються в центральній частині квітки, де на її дні міститься нектар. Ясенець має цупке темно-зелене непарно-перисте листя, схоже формою на листочки ясена. Мабуть, тому і назвали її лагідним словом «ясенець». Ця рослина густо вкрита великою кількістю буро-чорних волосинок. Це своєрідні мініатюрні резерву­ари, наповнені ефірною олією. Завдяки їй ясенець має запах, схожий на суміш ароматів кориці та камфори. Спекотної літньої пори ефірна олія починає випаровуватися. Може трапитися самозаймання. Квіт­ка сама спалахує тремтливим зеленувато-блакитним або рожевим полум’ям. Кілька секунд ясенець стоїть, оповитий вогнем. Та ще мить, і полум’я гасне, а рослина продовжує стояти неушкодженою. Бо ж горіла не вона сама, а легкі речовини в повітрі навколо неї.

Тема: зображення осади Дорогобужа загарбниками, демон­стрування сили і духовної міцності мешканців міста.
Ідея: уславлення незламного духу українців перед облич­чям небезпеки.

Аналіз твору «Неопалима купина» у формі бесіди за пи­таннями:
▼ Про яку квітку йдеться в оповіді?
▼ 3 якою метою чужоземці прийшли до Дорогобужа?
▼ Як тлумачили ворожі володарі відповідь мешканців?
▼ Чим дивувала ворогів не бачена ними раніше квітка?
▼ На вашу думку, які риси характеру притаманні загарбникам та мешканцям міста?
▼ Що несе в собі образ неопалимої купини для України?
▼ Як використовується символ купини у відомій іконі?
▼ Що цікавого ви дізнались з цього твору?

6.  Міф «Як виникли Карпати».
 Додаткова інформація за змістом тексту.

Карпати — гірська система на сході України, найбільша висота в Україні — гора Говерла (2061 м). У Карпатах знаходиться значна частина всіх лісів України. Карпатські гори відносно молоді — їм понад 25 мільйонів років.

Назва «Карпати» має давньовічну історію і такі значення у пере­кладі, як «камінь», «купа каміння», «значні нерівності», «підводні каміння», «значні стовбури», або «коріння».

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО

https://www.youtube.com/watch?v=1nHTgo30qPA&ab_channel=%D0%94%

Спостереження над текстом, виконання завдань.

— Знайдіть рядки, в яких описується велика рівнина, що була в Україні, зачитайте й зробіть висновок про красу нашої землі, про ставлення до неї народу.

(«Колись на нашій землі була величезна рівнина, кінця-краю якій не було видно, вкрита шовковистими травами, вічнозеленими смереками і ялинами, могутніми буками і яворами, берестами й тополями. Долиною текли потічки та річки, багаті на пстругів та іншу дрібну й велику рибу». Це говорить про красу, різноманітність та багатство нашої землі, про любов до неї народу.)

— Хто був володарем великої долини? Як він характеризується в легенді?

(Володарем долини був Силун — велетень, що добре розумівся на господарстві, мав багато худоби, на нього працювало чимало людей, з якими він поводився жорстоко і яким не платив за роботу.)

— Як ставляться до Силуна люди, чому?

(Вони ненавидять його, але бояться й підкоряються, бо він несправедливий, жорстокий і сильний.)

— Розкажіть про Карпа Дніпровського. За що його полюбили?

(У Карпа Дніпровського рано не стало батька, мати жила бідно, тому він мусив податися в мандри, працювати в наймах. Наймити полюбили Карпа за його працьовитість, сміливість, справедливість.)

— Кого не любив Карпо?

(Силуна — за його жорстокість та несправедливість.)

— Перекажіть розмову Карпа з господарем. Який висновок можна зробити про характер Карпа?

(Карпо сказав хазяїнові, що хоче повернутися додому, тому просить видати йому платню. Карпо поводився чемно, з гідністю, не принижувався, сміливо вимагав свого.)

— Опишіть бій Карпа й Силуна. Що постало в результаті нього?

(Карпо схопив Силуна, вдарив об землю, і той опинився в підземній печері. Велетень хотів вибратися, став бити ногою в земну кору, але вона не піддавалася. Через це постали гори, які назвали Карпатськими.)

— Яке природне явище відповідає опису того, як Силун намагався вирватися з підземної печери?

(Землетрус.)

Проблемне питання.

— Які мрії народу відобразилися в цій легенді? (Про волю, справедливість, мирну та чесну працю на землі.)

Карпо

Силун

працьовитий

володар

мудрий

хитрий

поміркований

жорстокий

ввічливий

байдужий

добрий

безсердечний


7. Легенда "Чому в морі є перли і мушлі"

Уявлення про добро і зло

Добро — це благо, щось правильне, позитивне. Людській волі є властивим бажання добра, краси або правдивого щастя. Кожна людина гостро відчуває природне бажання добра, яке б зробило її щасливою. Добро протистоїть злу, поганому, руйнівному, нега­тивному початку.

Зло — це щось погане, якась кривда та справедливість. Тобто все, що викликає в нас незадоволення, огиду, або взагалі оцінюється нами негативно.

У душі кожної людини завжди живуть ці дві несумісні проти­лежності — добро і зло. Хто з них переможе, такою і буде людина. Дуже важливо, щоб душі більшості з нас були чистими, щедрими, щоб зло не мало змоги оселитися там і перемогти.

Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.      Завдання для всього класу.

Навчитися виразно читати, переказувати, коментувати зміст переказу (ЕЛ.ПІДРУЧНИК. стор. 30-32): "Прийом у запорожці, "Як Сірко переміг татар", відповісти на питання підручника.

2.      Завдання підвищеної складності.

Розпочати роботу над міні-проєктом «Міфи, легенди й перекази нашого краю»: знайти легенди про походження географічних назв свого міста, селища, села, інших географічних об’єктів.



05.09.2022

СИНХРОННО

Тема уроку.  Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи. Міфи і легенди давніх українців.

Покликання на відеозустріч у Google Meet буде доступне за 10 хвилин до початку уроку.

https://meet.google.com/erw-xnbg-krz


Знати дохристиянські вірування неодмінно треба,

бо без них нема можливості зрозуміти історію культури

 й історію літератури, заснованих на духові народу»

 (Митрополит Іларіон).

Бесіда

1.     Які види мистецтва вам відомі?

2.     Що таке література?

3.     Як ви розумієте поняття «усна народна творчість»?

Слово вчителя

Література кожного народу складається з усної народної творчості (або фольклору) і художньої літератури. Слово «фольклор» запозичене з англійської, означає в перекладі «народна творчість». Сьогодні ми з вами поговоримо про міфи і легенди українців, тому що людина примітивно розуміла світ, у якому їй довелося жити, і намагалась пояснити все, що її оточувало. Тоді ж силою своєї фантазії вона створила чудесне, незвичайне, де фантастичне переважало над реальним.                                   

    Давні люди не лише спостерігали навколишній світ і намагалися відтворити його в художніх образах, вони постійно замислювалися: звідки все це виникло, як і чому? І уявляли Всесвіт, Природу як великий рід, частинкою якого є і вони самі. Земля, небо, море живі, мають такі ж риси, властивості, почуття, як і люди, між ними такі ж, як у людей, стосунки. Так виникли міфи – засіб пояснення світу давньою людиною. Міф походить від грецького «мітхос», що означає «слово». Міфологічне мислення – це спосіб сприйняття Всесвіту думкою і почуттям, тобто науково й образно водночас.

Первісні люди ще не могли відрізнити реальне і фантастичне, тому зміст міфів був для них цілком ймовірним, реальним, утвердженим багатовіковою історією, попередніми поколіннями. Кожен народ мав свої міфи про походження світу, небесні світила, тварини, рослини, гори, ріки, моря, явища природи, про виникнення людського роду; про діяння великих людей.

Словникова робота:

Міф (від грец. слово, переказ) – форма мислення стародавньої людини, яка передує мистецтву; давні за походженням сказання про богів, різні фантастичні історії про казкових героїв, напівбогів, потвор, «чудеса». Міфологія – сукупність міфів якого-небудь народу, наука, що вивчає міфи.

 Якщо розподілити всі міфи за їхнім змістом, то можна визначити чотири різновиди:

1) пояснювальні, що тлумачать виникнення якогось явища природи чи людського суспільства;

2) оповідальні, в яких викладаються вигадані історії про сиву давнину;

3) міфи про виникнення світу або його створення надприродними істотами – богами;

4) міфи, в яких діють герої-напівбоги, пращури історичних людей.

Від міфу ми повинні відрізняти легенду, тому спробуємо розмежувати їх. Легенда – невелика оповідь, у якій реальне поєднується з фантастичним, часто героїчним. Легенда близька до міфу. Але якщо міфу вірили безоглядно, то в легенді більше відчували фантастичний елемент, поетичне, образне перебільшення.

Легенда

1. Поетичне оповідання або народне сказання про якісь історичні події чи життя людей.

2. Те, що здається неймовірним, вигаданим.

Міф

1.               Оповідь, переказ, що передає вірування стародавніх народів про богів і легендарних героїв.

2.               Щось вигадане, неіснуюче.

Слово вчителя

Сказання про уявлення людей щодо походження світу і всього, що в ньому є, тобто міфи, віками передавалися з покоління в покоління, з часом змінювалися, доповнювалися, чи, навпаки, спрощувалися. Таким є міф «Про створення Землі», з яким ми ознайомилися.

Бесіда за запитаннями

1.     Що було спочатку? (Темрява і ніч).

2.     Що виникло потім? (Око).

3.     На кого перетворилися Білий і Чорний Лебеді? (Білобога і Чорнобога).

4.     Протистояння яких сил символізують ці боги? (Добра і зла).

5.     З чого Білобог створив Землю? (З піску).

6.     Які ще міфи та легенди про створення світу вам відомі?

7.     Поясніть незнайомі та малознайомі слова, незвичні форми слів.

 

Бесіда:

1.     Що таке фольклор?

2.     Що таке міф?

3.     Що таке легенда?

4.     Які різновиди міфів та легенд ви знаєте?

5.     Яка різниця між міфом та легендою?

6.     Що таке міфологія?

Підсумок уроку.

Повернемося до нашого епіграфа і зробимо висновок про те, яке значення має міфологія у житті людини. Міфи допомагають нам зрозуміти історію культури й історію літератури, заснованих на дохристиянських віруваннях народу.

Домашнє завдання.

  1. Вивчити визначення понять «міф», «легенда» (електр.варіант підручн. ст.14).
  2. Прочитати легенди «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло людини?» і  «Берегиня» (стор.8-10); електр.варіант підрусника: ст.15-19


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz